Utbildningsradions vd Erik Fichtelius efterträder Ove Joanson som ordförande i Utgivarna som
bildades för ett par år sedan. Detta erfar i kväll medievarlden.se samtidigt
som branschfolket förbereder sig för Mediedagarna, Meg14, i Göteborg. Det är en
intressant tillställning, men ännu mer spännande blir det att få se hur
Fichtelius kan utveckla Utgivarna. Han har fått ett svårt uppdrag och valet av honom bekräftades senare på Utgivarnas sajt.
Mediedagarna arrangerades för
första gången 2012 med en klart uttalad strävan att bli en samlingspunkt för främst
de klassiska medierna, radio, tv, dagspressen och tidskrifterna. Det blev ett
bra evenemang med samma upplägg som den utmärkta Bokmässan.
Om jag räknat rätt innehåller
årets program, det tredje i ordningen, omkring 25 arrangemang förbehållna dem
som löser seminariebiljetter. Sedan tillkommer minst lika många liknande evenemang
gratis på olika scener för alla besökare utan tilläggsavgifter. Och därtill en
branschrelaterad utställning, en direktinspelning av tv-programmet Debatt, poddinspelning
och andra intressanta medieföreteelser. Ett antal arrangemang sänds i tv och
radio.
Och viktigast av allt är som
vanligt i sådana här sammanhang alla möten, både spontana och arrangerade.
Många medieföretag och organisationer förlägger sammanträden och andra
arrangemang i anslutning till Meg14.
Således håller t ex
dagstidningarnas branschorganisation Tidningsutgivarna, TU, sitt årsmöte i
Göteborg dessa dagar. Och här möts också nya Utgivarna och valde på en föreningsstämma sin nye ordförande i kväll onsdag.
I föreningen Utgivarna ingår
TU liksom Sveriges Tidskrifter, SVT, Sveriges Radio och UR. Det är alla dessa publicistiska
organisationer och bolag Erik Fichtelius kommer att företräda, onekligen
en rejäl maktposition i täten för både public service och rent kommersiella
medieföretag.
Idén med Utgivarna är, om jag
förstått saken rätt, att samla och manifestera de ansvarsfulla klassiska
medierna med utsedda ansvariga utgivare, inte minst inför lagstiftarna vars
klåfingrighet oroar publicister. En god tanke enligt tillskyndarna, men jag har
ändå varit skeptisk till idén från första början.
Här finns nämligen starka
spänningar mellan främst public service och de kommersiella medieföretagen,
både i storstad och i småstad, som medför att det kan bli svårt att hålla ihop
när det blåser. Och frågan är om det ens är lämpligt att sträva efter en total
enighet i publicistisk verksamhet där mångfald, skillnad i synsätt och tillämpning,
är ett honnörsord.
Publicister i både licensfinansierade
etermedier och kommersiella tidningar är ofta överens i skilda frågor, men inte
alltid och särskilt inte då det rör fundamenten för public service, t ex kravet
på opartiskhet i de indirekt statligt ägda medierna. De lever i en annan värld
än vad till exempel Aftonbladet, Helsingborgs Dagblad eller Göteborgs-Posten gör.
Detta faktum illustrerades väl i debatten nyligen rörande komikern Soran Ismail
och chefredaktören Daniel Nordström som inte fick vara med i Sveriges Radio i
år för att det är ett valår.
Även ekonomiskt är det spänt
mellan de licensfinansierade bolagen och privata medier. För något år sedan
kritiserade bland andra TU:s ordförande Bengt Ottosson, till vardags vd för Expressen, public service för sina
långtgående ambitioner i digitala medier.
En osund och farlig
konkurrens för tidningarna som måste tjäna sina pengar själva och nu försöker
få betalt för journalistiken i digitala medier, menade Ottosson. Många direktörer
och redaktörer ute på tidningarna håller med honom och tidningsledare anser
också att public service parasiterar på lokal- och regionaltidningarnas
bevakning, dessa har mycket större resurser än radio och tv som ”knycker”
nyheterna. Även mellan publicisterna utanför public service finns naturligtvis
olika meningsskiljaktigheter.
Nu ska Erik Fichtelius sväva
över dessa motsättningar och hålla ihop Utgivarna med dess karaktär av hybrid i
principiella frågor. Och jag tror att han nog har förstått problemet; förra
året var han den ende som på scenen under ett seminarium bestämt pekade på att
det också finns principiella svårigheter att överbrygga för Utgivarna.
Ove Joanson hade en ännu
starkare maktposition än Fichtelius som ordförande då han också var, och fortfarande
är, ordförande för Förvaltningsstiftelsen som äger de olika bolagen inom public
service. Det är han och stiftelsen som är bufferten mellan statsmakten och
public service och därtill tills i kväll också företrädare för alla
dagstidningar och tidskrifter.
Erik Fichtelius är
till skillnad från Joanson ”bara” vd för Utbildningsradion, UR, som trots allt
utgör en begränsad del av public service. Men han är också en mycket skicklig
journalist, smått legendarisk, som dock fick stark kritik, inte minst i
dagstidningar, för sitt mångåriga projekt då han i hemlighet intervjuade förre
statsministern Göran Persson mot ett hemligt löfte att ingenting skulle sändas
eller avslöjas förrän långt senare. En rejäl festmiddag med Göran Persson
belastade honom också, men med tiden blev programserien faktiskt också hyllad.
Nu ska han som ny ordförande för
Utgivarna, hämtad från public service, företräda Sveriges alla klassiska
medieföretag.
Korrigerad 140306 kl 0.40,, kl 18.40
Länk:
Därför har vi journalister - Erik Fichtelius skriver, medievarlden.se
Korrigerad 140306 kl 0.40,, kl 18.40
Länk:
Därför har vi journalister - Erik Fichtelius skriver, medievarlden.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar