”Hur leder jag effektivt när hela havet stormar?” Årets
mediekonferens Meg14 inleddes för min del med att jag lyssnade på ett
seminarium med den rubriken. Det blev riktigt bra med raka rör och mycket humor
på scenen. Det arrangerades av Medieledarna vars ordförande Andreas Miller
också var moderator.
På scenen fanns två företrädare från public service och två
från dagspressen. MittMedias redaktionella chef AnnaKarin Lith konstaterade
bestämt att det är lätt att vara chef inom public service (som hon också varit
tidigare) eftersom det där inte finns någon kris tack vare skattefinansieringen.
Hon fick medhåll i panelen, även från chefen förr Ekot, Anne Lagercrantz, som
dock konstaterade att hon själv jobbar för mycket, men att hon också har vett
att gå hem i tid.
Alla filosoferade sedan kring chefsrollen, inte minst då det
krisar och rationaliseras. Stefan Eklund, chefredaktör på Borås Tidning, konstaterade
att självreflektion är det svåraste man kan ge sig på, men jag tycker panelen
lyckades bra med detta inför fullsatta lokalen J1 på Svenska Mässan.
Sedan blev det ett seminarium där frågan väcktes om valet i år
blir det sista med tryckta tidningar. Det trodde, med lite varierande
övertygelse, panelen med Thomas Mattsson, Expressen, Charlotta Friborg, Corren,
Viveka Hansson TV4 samt Olov Carlsson SVT. Frågan utgick från att det pågår en
total omstrukturering av mediebranschen, något som arrangörerna Utgivarna och
Medieföretagen på skilda sätt är berörda av.
Ytterst handlade diskussionen om hur demokratin påverkas om
tidningar försvinner och därför deltog också kommunalrådet Helena Odenjung (fp)
i Göteborg. Hon deklarerade att det skulle vara livsfarligt för demokratin om
makthavarna inte granskas av tidningarna. Alla i panelen tröstade henne med
sina respektive företags utomordentliga räckvidd. Thomas Mattsson sa också att
det produceras mer och bättre journalistik än någonsin tidigare och att efterfrågan
dessutom är mycket stor i alla kanaler. Och så är det även om just
tidningsupplagorna sjunker.
Senare sa Thomas Mattsson att Expressen nu når 500000 i sina
mobila kanaler som enligt honom tveklöst blir tidningens huvudkanal. Det var på
ett seminarium arrangerat av Sveriges Radio, ”Det mobila slagfältet”. Jag såg
Jan Helin smyga in i den närmast fullsatta lokalen H1 där han fick höra både
Thomas Mattsson och SR:s vd Cilla Benkö tala om Aftonbladets stora framgångar i
sina digitala projekt.
Det blev mycket siffror. Cilla Benkö konstaterade till exempel
att SR varje dag når fem miljoner lyssnare i sina analoga kanaler och att
företaget gör 180000 timmar ljud per år! Hon berättade också att SR i vår får
en ny och ännu enklare och bättre play-app.
Cilla Benkö och Thomas Mattsson var helt överens om mobilens
stora betydelse och Benkö konstaterade också att Sveriges Radio måste sända
live direkt när något stort händer, ”annars går publiken till t ex Expressen om
tidningen livesänder. Ett intressant uttalande från en ledande företrädare inom
public service, tycker jag. För bara en vecka sedan fick SVT, som hon kallade
ett systerföretag, kritik för sina uteblivna direktsändningar under
interventionen i Ukraina.
Dessa tre seminarier hann jag med förutom ett antal snabba
besök i olika montrar på den i år betydligt större utställningen av olika branschföretag
och organisationer. Och många möten och värdefulla samtal. Sist av allt blev det
också ett snabbt besök sista kvarten i den stora och fullsatta K-salen där
Bruce Dickinson pratade marknadsföring, Iron Maiden, flygplan och hur man
bygger relationer med sina kunder. Kul och intressant den korta stund jag hann
vara där.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar