MittMedia växer. Avsiktsförklaringen om ett övertagande av
Promedia, tillsammans med
Eskilstuna-Kuriren, är förhoppningsvis ingången till en sund affär då de båda redan är minoritetsägare med
Stampen som majoritetsägare, ett olyckligt förhållande
med starka slitningar. Imponerande är öppenheten i kommentarerna från främst Thomas
Peterssohn i Mittmedia, men även från Martin Alsander, vd i Stampen, om motsättningarna och förhandlingsläget. Så ska medieföreträdare agera!
Arkitekt och pådrivande till affären är MittMedias
koncernchef Thomas Peterssohn som varit kritisk mot Promedias stela
framtidsstrategi, inte minst vad det gäller den bristfälliga digitala
utvecklingen. Som delägarföreträdare har han och MittMedia haft anledning att
skydda betydande intressen i Promedia.
Där någonstans började nog affären diskuteras, samtidigt som
Stampen och dess nye vd Martin Alsander fortsatte reningsprocessen för Stampen,
en koncern som dragit på sig stora finansiella problem efter alla förvärv.
Att Stampen och dess banker i det läget resonerade om en
försäljning av guldkalven
Mitt i-tidningarna, gemensamt ägd med just MittMedia
och Eskilstuna-Kuriren, var ingen högoddsare. Ett bolag med en försäljning på
runt 300 miljoner kronor och en vinst på 70 miljoner per år, en stor tillgång och ett bra försäljningsobjekt för krisande majoritetsägaren Stampen. Och därmed ett förhandlingsargument
för minoritetsägarna gentemot Stampen, vad skulle de få i stället om de gick
med på att sälja guldkalven, vilket de kanske inte alls ville göra?
Nu är de där. Lönsamma Mitt i-tidningarna säljs till
Segulah.
Det blir intressant att se vad dessa riskkapitalister vill göra i ett
medieföretag. De har börjat bra med sina rekryteringar av rutinerade
Joachim Berner som ordförande och
Dan Lannerö som ledamot i styrelsen, en skicklig publicist
och entreprenör kompletterad med en erfaren vd-räv från branschen. Intressant i sammanhanget är att Joachim Berner också har en framgångsrik bakgrund i Stampen.
Och minoritetsägarna MittMedia och Eskilstuna-Kuriren har, för
att släppa guldkalven Mitt-i, förhandlat till sig en motprestation, nämligen majoritetsägaren
Stampens Promedia som snarare blivit en belastning än en tillgång för familjen
Hjörnes imperium, som nu gör en snöplig reträtt till västkusten.
Tomas Brunegård, som trots allt fortfarande är ordförande i Stampen, är nog inte så
glad över att hans ambitiösa satsningar på den nationella branscharenan avvecklas.
Stampen tar enligt avsiktsförklaringen över tryckerierna i
bodelningen, vilket av dess koncernchef beskrivs som positivt. Det är kanske
inte direkt vad jag skulle drömma om att få som dellikvid i en uppgörelse på
medieområdet 2014, men ok, Stampen är dominerade på tryckeriområdet genom sitt
dotterbolag V-Tab. I vart fall så länge som tidningar över huvud taget trycks
på papper…
Jag hoppas och tror att både stukade Stampen,
Eskilstuna-Kuriren och min forne arbetsgivare MittMedia med detta är på väg mot
en god affär, men visst finns det anledning till en viss oro i ett läge där i
vart fall jag själv inte gärna skulle lätta min plånbok på pengar för att köpa traditionella tidningsföretag. Och definitivt inte stora dyra tryckerier.
MittMedia har, tack vare visionären Thomas Peterssohn, en klar
och tydlig digital strategi och det är säkert också det bästa argumentet för koncernen
att öka sitt revir bland varumärkena i den traditionella branschen, men sedan
gäller det också att lyckas få alla med sig trots de skilda företagens olika
kulturer. Och där skiljer det en hel del mellan starkt moderniserade och strukturerade
MittMedia, mer traditionella Eskilstuna-Kuriren och det av Stampen på sitt sätt
övergivna Promedia. Lokal- och regiontidningar var nog inte deras grej.
Jag hoppas verkligen att allt går väldigt bra, att Stampen
får ordning på sin ekonomi, att Promedia hamnar i en god familj där alla kommer
att vara överens, vilket inte alltid är helt lätt, samt att Eskilstuna-Kuriren och
MittMedia kan räkna hem affären.
Sammantaget tycker jag att det är som Thomas
Peterssohn sagt, samverkan och utbyten är liksom den digitala övergången helt
nödvändiga målsättningar. Samtidigt har erfarenheten lärt mig att fusioner som syftar till mer
samverkan kan vara svåra att fullfölja på ett bra sätt.
Sådana processer ställer stora krav på att styrelser och ledningsgrupper
klarar trycket och inte faller undan för krav och revirinspirerade idéer som
definitivt kommer från olika håll. MittMedia har hittills växt och omstrukturerat
sig i en takt och omfattning som branschen aldrig skådat tidigare.
Koncernchefen Thomas Peterssohn, som hittills synbarligen på
bara några år lyckats med i stort sett allt, kommer säkert att möta nya svåra
utmaningar då ännu fler tidningar, chefredaktörer och fackklubbar inlemmas i
koncernen.
Klarar koncernledningen trycket? Alla dess ledamöter finns
idag geografiskt utspridda över en stor del av Sverige och är ständigt
på resande fot mot nya förhandlingar, stora konferenser, ägarmöten, problem och
krismöten. Ledningsgruppen och dess ledamöter och stab måste ständigt funka på
topp i en organisation som bara för ett par år sedan såg helt traditionell och annorlunda
ut, då helt inriktad på förvaltning snarare än expansion och strukturförändringar.
Expansiva MittMedia går mot en stor utmaning i detta projekt
rörande Promedia. Det blir
Norrans vd Anders Westermark som, om jag fattat
saken rätt, under en övergångstid
som ordförande får hantera övertagandet av Promedia i en
rekonstruerad styrelse inom Liberala Tidningar, det bolag som med sina ägare Stampen,
MittMedia och Eskilstuna-Kuriren idag äger Promedia genom VLT.
Westermark får en viktig roll , som ”opartisk” ordförande, i en styrelse där både
den frånträdande ägaren Stampen och de nya ägarna MittMedia och
Eskilstuna-Kuriren har sina ledamöter. Westermark är en utmärkt person som säkert
klarar uppdraget bra, men varför beskrivs han som opartisk när han faktiskt sitter
i Eskilstuna-Kurirens styrelse? Beror det på att spänningarna är störst mellan
MittMedia och Stampen och att Kuriren förhåller sig mer neutralt?
Hursomhelst, nu befinner sig parterna i ett läge då det faktiskt
bara finns en avsiktsförklaring inför svåra förhandlingar om att en bodelning
ska ske där ett stort bolag styckas och där gamla och nya ägare ännu inte är
överens om värden, fördelning, pengar och allt sånt. I slutet av november ska
det vara klart och det är viktigt både för anställda och företag att detta
projekt lyckas. Och för den sargade branschen.
Jag håller tummarna och håller med Thomas Peterssohn om och
det nog blir som i Norge med färre, men större mediekoncerner. Nödvändigt på
gott och ont, men också en svår resa.
Spännande blir det, oavsett vad man
tycker om utvecklingen.
Uppdatering, nya länkar:
Tomas Brunegård
avgår - nyhetsartikel medievarlden.se 2014-06-30
Flyta på egen kork - eller inte -
kulturartikel om Brunegård av Pär-Arne Jigenius, expressen.se 14-07-22
Övriga relevanta länkar:
Thomas Mattsson och Jan Helin om dessa affärer - Mattsson & Helin podcast, c a 1,03 timme in i sändningen
Stampen - som ett ufo i en klosterträdgård - Kenny Genborg skriver på kennygenborg.se
En mycket positiv medienyhet - chefredaktör Daniel Nordström i Arbetarbladet