Idag lämnade jag Visby och Almedalen efter tre dagar med bra
seminarier och många intressanta möten. Den bästa grejen i år för mig blev dock
inspelningen av den smått mediehistoriska sista podden med Thomas Mattsson och
Jan Helin, nuvarande respektive tidigare chefredaktörer för Expressen och
Aftonbladet. Sammantaget tycker jag att det verkade vara mindre folk i Almedalen
i år jämfört med 2015 samt att några bilföretag nu lockats dit för att visa upp
sig.
Det sista seminariet för mig var hos Tidningsutgivarna, TU,
som tillsammans med Institutet för Mediestudier ordnade en debatt rubricerad ”Mörkar
medierna?”. Anna Gullberg, chefredaktör för Gefle Dagblad, svarade frimodigt
att man visst kan säga att medierna mörkar och inte alltid berättar allt, men
att det beror på att de ansvarsfulla medierna tillämpar och respekterar
pressens etiska regler.
Frågeställningen om mörkandet utgick naturligtvis från den
ständiga diskussionen om hur medierna skriver eller inte skriver om invandrare och integration. Skillnaden i det sammanhanget mellan traditionella medier med sina
ansvariga utgivare och de alternativa medierna med mer eller mindre rasistiska
förtecken diskuterades och då också med några kända alternativa publicister i publiken,men inte i panelen.
Medieforskaren Kristoffer Holt inledde med att redovisa en studie i ämnet
gjord av honom för just Institutet för Mediestudier och publicerad i skriften Migrationen i medierna. Han konstaterade
sammantaget att det finns alldeles för lite forskning om dessa frågor.
Publicistklubbens ordförande Björn Häger berättade bland
annat om att det under Ny Demokratis tid gick ett rykte om att de svenska
medierna vid ett möte i Saltsjöbaden skulle ha kommit överens om att bara
skriva i positiva ordalag i dessa sammanhang, ett rykte som var felaktigt.
Däremot menade han och andra i panelen att medier av ängslighet kan vara väl så
försiktiga för att inte gynna mörka intressen trots att de etiska reglerna medger
en hel del då det finns skäl för publicering.
Häger har också själv för några år sedan genom ett antal
intervjuer redovisade i boken Problempartiet kommit fram till att medierna specialbehandlat Sverigedemokraterna, SD, av samma skäl. Som politiken har utvecklats i Sverige menade han också att SD numera faktisk är på väg att hamna i medieskugga eftersom det inte
längre sticker ut med sina ståndpunkter rörande invandringen. (Uppdatering, se även denna länk om kritik mot medierna för bevakningen av SD)
Intressanta frågor att fundera över, men minst lika
intressant var således Thomas Mattssons och Jan Helins sista inspelning av Mattsson Helin podcast där de inför publik resonerade om medieutvecklingen i Sverige och världen. De
har ju poddat tillsammans tidigare, men avslutade samarbetet då Jan Helin
slutade på Aftonbladet för att bli programdirektör på SVT. Dock utlovade de en sista
podd och det var den som nu spelades in i SVT:s stora monter inför en stor
publik.
Det är tråkigt att de slutar eftersom de med sin kunnighet
och debattlust med sin podd blev något av ett nav för mediedebatten i Sverige.
Dessbättre har de fått efterföljare som till exempel GullbergNordström, Atladottir och Bjurwald samt Mediepodden med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom, men Mattsson & Helin har som pionjärer med
sina djupa kunskaper om medierna slagit det mesta. Dessutom har de varit slagfärdiga
och roliga att lyssna på. Men nu är det slut, bortsett från att de faktiskt
antydde att en årlig podd i Almedalen kanske är en idé att överväga…
I år var mesta sig likt i Almedalen, men jag tror att det fanns fler utställare med montrar i år, i vart fall på vissa ställen. Nere vid havet nära Kallis hade till exempel både Mercedes, Volvo och Audi dykt upp med egna montrar. Det förstnämnda företaget ställde ut en självkörande konceptbil som drog stor publik. Annars tror jag att några bilar av fabrikatet Tesla från Stockholms Taxi väckte störst uppmärksamhet då de ofta syntes i trafiken och själv fick jag en härlig resa med en av bilarna. Det ska bli intressant att se om Almedalen i framtiden kommer att locka ännu fler rent kommersiella utställare. (Se uppdatering nedan)
Det är svårt att uppskatta hur välbesökt Almedalen
egentligen är även om det alltid är mycket folk i rörelse och så gott som
alltid fullsatta seminarier. Mitt intryck är dock att det i år var färre
besökare än förra året. Det var till exempel lättare i år att få bord även på
populära restauranger och jag tryckte att det var mindre folk som rörde sig på
gatorna.
Hursomhelst med den saken, Almedalen är under alla
omständigheter fortfarande ett fantastiskt arrangemang och jag har svårt att
förstå dem som menar att det bara är ett jippo för eliten. Snart sagt alla
branscher, organisationer och myndigheter finns ju på plats som arrangörer av
tusentals seminarier i de mest skiftande ämnen. Alla arrangemang är gratis och
tillgängliga för alla intresserade.
Det blir nog en resa till Almedalen även nästa år för min
del.
Uppdatering: Fick efter denna publicering klart för mig att bilföretagen tycks ha hyrt in sig på andra företags montrar, i vart fall tydligen Volvo hos Dagens Nyheter. Som just därför sägs ha flyttat ner mot Kallis för att på ett större område få plats för Volvo på en "annonsyta". Ett sätt att få delfinansiering för sina kostnader i Almedalen? En lite udda variant av native advertising...
Korrigerad och uppdaterad med ovanstående tillägg samt länk i texten om mediernas bevakning av SD 160708 kl 00.58
Uppdatering: Fick efter denna publicering klart för mig att bilföretagen tycks ha hyrt in sig på andra företags montrar, i vart fall tydligen Volvo hos Dagens Nyheter. Som just därför sägs ha flyttat ner mot Kallis för att på ett större område få plats för Volvo på en "annonsyta". Ett sätt att få delfinansiering för sina kostnader i Almedalen? En lite udda variant av native advertising...
Korrigerad och uppdaterad med ovanstående tillägg samt länk i texten om mediernas bevakning av SD 160708 kl 00.58