Idag lördag
skriver kolumnisten
Richard Swartz i
Dagens Nyheter om tidningarnas kamp för sin överlevnad. Texten kommer att hyllas av journalister
och publicister på skilda håll, särskilt av dem som inte orkar se verkligheten.
Det märks redan på Twitter. Själv blev jag häpen över att Richard Swartz så
konsekvent bygger sin artikel och åsikt på så många klassiska klyschor om tidningar och
journalistik utan att närmare beröra alla förändringar som ändrar förutsättningarna för medierna.
Konservativa och utvecklingsfientliga journalister har alltid
älskat att tala om att en tidning inte är som vilket företag som helst. Det
tycker även Richard Swartz. Ändå är ju faktiskt en tidning ekonomiskt sett som
vilket företag som helst, oavsett om den ägs av stiftelser, privatpersoner, börsbolag
eller organisationer.
En annan urgammal klyscha i den redaktionella debatten är att journalistik minsann inte är
som att tillverka smör, bilar eller muttrar. Swartz nämner muttrarna. På mången redaktion har också journalister
betraktat sig som tidningens finaste medarbetare på dess viktigaste avdelning
och Swartz skriver naturligtvis att ”På en redaktion skapas i stället för
tillverkas”.
Han fastslår att det är journalisterna som är viktigast, medarbetare
som säljare, tekniker och ekonomer ägnar han inte en tanke. ”En tidnings enda tillgång är de journalister
som skriver i den, dess kapital deras samlade talang, förmåga och kunskap.
Kapitalet är följaktligen intellektuellt; det finns inte på banken utan på
redaktionen. Och räknas i pennor och namn, inte i kronor och ören.”
Märkligt, då borde ju egentligen tidningarnas problem vara
lösta, men uppenbarligen behöver tidningar trots Richard Swartz uppfattning också
kapital i dess mest kända form, nämligen som kronor och ören.
Det går att raljera vidare ner genom texten, men det leder
lika lite som hans artikel någonstans. Jag ska medge att jag först undrade om han
menade allvar eller om det var någon egendomlig form av ironi, en satirisk
beskrivning av den klassiske nostalgiske kollegan som finns eller har funnits på
var och varannan redaktion.
Men nej, han menar allvar och nu länkar likatänkande
kolleger till hans inlägg via uppskattande kommentarer på Twitter,
Facebook och i bloggar. En av dem är Ola
Theander, tidigare chefredaktör på
Norran. Till skillnad från Swartz känner jag
Theander, men håller absolut inte med honom i hans tämligen konspiratoriska
beskrivning i sin
bloggpost om orsaken till tidningarnas problem
Ola Theander lägger i generella ordalag skulden för krisen
på tidningsvärldens direktörer och koncernchefer. Det är en minst sagt tillspetsad
åsikt baserad på ett, bland somliga publicister, omhuldat direktörsförakt som
jag aldrig hållit med om.
En och en annan tidningsdirektör har onekligen varit både
inkompetent och otrevlig precis som en del kaxiga redaktörer, men Ola Theanders
svepande analys av tidningskrisen är pinsam. Jag känner chefredaktörer som har
varit svaga publicister trots sin titel. Och direktörer som varit
utomordentliga publicister. En av dem avled tyvärr nyligen, nämligen
Åke Ahrsjö,
tidigare legendarisk direktör på
Expressen och med en stark publicistisk ådra.
Richard Swartz, som tidigare jobbat på Svenska Dagbladet,
utgår i sin text från SvD:s planer rörande besparingar och förändringar, beslut
som han och andra debattörer har svårt för att acceptera.
Vi vet ännu inte vad Svenska Dagbladet kommer att göra men jag
tycker att det är väldigt bra att SvD orkar och vågar gå till
beslut för att möta en svår situation. Tidningarnas problem har ju snarare varit
att för få agerat kraftfullt mot problem som ändå numera alla är medvetna om sedan
många år.
Till och med Richard Swartz konstaterar inledningsvis i sin
text att Svenska Dagbladets situation är en del av ett globalt problem – och ändå ägnar han sig sedan åt en förenklad analys och en närmast patetisk
lovsång till det som en gång var.
Till det som inte längre är lika efterfrågat trots att det enligt
honom och likasinnade är så bra.