Slutet för veckan i Almedalen närmar sig snabbt och redan
under torsdagskvällen märktes det att många redan då lämnat Gotland. Men bra seminarier finns det fortfarande även om de blir färre de sista dagarna. I morgon kväll lämnar vi Almedalen. Redan nu är det dock dags för en sammanfattning av veckan där jag tycker Almega varit en vinnare och att medievärlden begåvats med en ny klyscha.
Först lite om ett seminarium i onsdags, arrangerat
av Medieföretagen inom Almega, ”Fria informationsflöden och förändrade
medievanor – hotas kvalitetsmedierna”. Mycket
bra, inte minst tack vare Expressens chefredaktör Thomas Mattsson som var
tydlig och konkret om hur situationen ser ut för medierna i dagens föränderliga
värld.
Thomas Mattsson sa bland annat att det svenska presstödet är
hopplöst ute och kommer att försvinna, något som alla vet men ingen vill säga.
Jag håller med honom. Jonas Nordling, Journalistförbundets ordförande, pekade
på riskerna han tyckte sig se för mångfalden med den inledda samverkan mellan
public service och dagstidningarna.
Bosse Svensson, vd Mktmedia och tillträdande
utvecklingschef hos Stampen, sa att det går att ta betalt för tidningarnas
innehåll. Han pekade på ett sådant projekt på Strömstads Tidning och fick
publiken att skratta då han nämnde ett exempel i tidningen med rubriken ”Norrman
somnade i mosbrickan”.
Inledare för seminariet var Robert Levine, författare till
boken Free Ride och han sa många kloka saker även om jag inte håller med honom
om allt. Hans förslag till lösningen för
tidningarna i den digitala utvecklingen var att de bör ”sälja någonting dyrare
än vad de har betalat för det”. Det är uppenbart att de traditionella medierna
inom dagspressen nu samlar sig för att försöka ta betalt för sina digitala
verksamheter. På ett eller annat sätt.
I år har det varit tydligare att utgivare inom dagspressen betonar sin egen förträfflighet rörande främst en hög
pressetisk kvalitet i jämförelse med ”oansvariga utgivare” inom de sociala
medierna och bloggosfären.
Frågan är om inte till och med bildandet av den nya organisationen Utgivarna bland annat motiveras av detta faktum, förutom en önskan att motverka en befarad urholkning av tryckfrihetsförordningen. Annars har jag fortfarande svårt för att förstå motiven till och behovet av organisationen som manifesterades på ett sätt i Almedalen som påminde om ett väckelsemöte. Länkar till tidigare texter om Utgivarna i slutet av texten.
Frågan är om inte till och med bildandet av den nya organisationen Utgivarna bland annat motiveras av detta faktum, förutom en önskan att motverka en befarad urholkning av tryckfrihetsförordningen. Annars har jag fortfarande svårt för att förstå motiven till och behovet av organisationen som manifesterades på ett sätt i Almedalen som påminde om ett väckelsemöte. Länkar till tidigare texter om Utgivarna i slutet av texten.
Begreppet oansvariga
utgivare upprepas numera för övrigt så ofta i mediedebatter att det kan
degraderas till en klyscha. Det upprepas som ett mantra av dagspressens främsta företrädare, som en form av verbal skyddsväst mot bloggarna.
Det är märkligt att man i debatten drar alla över en kam, det finns ju oerhört seriösa bloggare som är viktiga opinionsbildare. Är Carl Bildt en oansvarig utgivare? Emanuel Karlsten? Sofia Mirjamsdotter? Stig-Björn Ljunggren?
Det är märkligt att man i debatten drar alla över en kam, det finns ju oerhört seriösa bloggare som är viktiga opinionsbildare. Är Carl Bildt en oansvarig utgivare? Emanuel Karlsten? Sofia Mirjamsdotter? Stig-Björn Ljunggren?
Förr talade chefredaktörer gärna om möjligheterna med
sociala medier och bloggosfären, i år nämndes knappt utvecklingen på det området,
i vart fall inte som en positiv grej som medger att enskilda kan publicera sig utanför de traditionella medierna. Kanske inte så konstigt eftersom de
traditionella medierna pressas av de nya aktörerna. Den förändrade situationen och den omstörtande förändringen för nyhetsförmedlingen berördes också av Per Schlingmann (m) på ett seminarium under fredagen.
Almega och Medieföretagarna är värda beröm för sitt
initiativ att ansvara för ”Bloggplats H12”, tidigare på Hästgatan 12, i år på Wisby
Strand. H12 är bloggarnas eget ”presscenter” med bredband, toaletter och
arbetsplatser.
Det är en bra grej där Almega tagit fasta på att det inte längre bara är journalister på etablerade medieföretag som behöver service på ett arrangemang som Almedalen. På H12 fick bloggare, twittrare och andra aktörer utanför tradmedierna tillgång till bra arbetsplatser trots att de saknar presskort.
Det är en bra grej där Almega tagit fasta på att det inte längre bara är journalister på etablerade medieföretag som behöver service på ett arrangemang som Almedalen. På H12 fick bloggare, twittrare och andra aktörer utanför tradmedierna tillgång till bra arbetsplatser trots att de saknar presskort.
Tidningsutgivarnas sista seminarium i Almedalen i år hade
rubriken ”Mediemakt: medierna och privilegierna” och handlade mest om
spänningarna mellan den traditionella mediebranschen, företrädd av bland andra
Mats Svegfors, vd på Sveriges Radio, som inte vill att lagstiftarna ska röra
tryckfrihetsförordningen. På andra sidan Yttrandefrihetskommitténs ordförande Göran Lambertz som vill införa en teknikoberoende lagstiftning i stället för
tryckfrihetsförordningen.
Det blev en fantastiskt intressant debatt mellan dem. Mats
Svegfors ville absolut inte ändra grundlagarna. Jag håller med honom och
erinrade mig att jag själv diskuterade detta med Lambertz och kristdemokraten Ingvar Svensson för sju eller kanske åtta år sedan i Susanna Popovas
tv-program Åsiktsmaskinen i Axess television. En intressant debatt i spåren efter den så kallade Caroline-domen.
Lambertz hävdade nu som då sin idé om att Sverige måste
anpassa sig till EU-lagstiftningen. Göran Lambertz är en intellektuell och kul
person, men här har han fastnat totalt i en juridiskt formaliserad roll. Och
han fick mothugg.
Mats Svegfors, snart avgående vd för SR, sågade Göran Lambertz
argument för en teknikoberoende lagstiftning. Jag håller med honom till 100 procent;
Lambertz argument byggde till stor del på närmast hypotetiska exempel. Lambertz har blivit nedröstad
av sin egen utredning som går emot tanken på en ny teknikoberoende lagstiftning.
Göran Lambertz sa att han kommer att reservera sig tillsammans med just Ingvar Svensson (kd) som var med i Popovas program.
Antalet medieorienterade seminarier verkade vara färre i år
även om det är ett av de största ämnesområdena i Almedalen. Min fru, som verkar
inom sjukvården, har haft mer att göra. Vården är det absolut största
ämnesområdet i Almedalen.
Även frågor rörande internet, sociala medier och bloggvärlden
har synts mindre i år i Almedalen än för några år sedan, tycker jag. Det kanske
beror på att den digitala utvecklingen numera normaliserats
Ändå har utbudet sammantaget varit större än någonsin. I
Almedalen missar man tyvärr det mesta eftersom det alltid är så många
seminarier, i år över 1800 arrangemang i programtidningen. I år missade jag
till exempel det intressanta seminariet med Nick Davies, journalisten som
avslöjade avlyssningsskandalen inom den brittiska pressen.
Nu närmar sig finalen i Almedalen. I kväll ska Annie Lööf
debutera i Almedalens talarstol och under lördagen talar debutanten Stefan
Löfven. På söndag avslutar Göran Hägglund veckan. De två sista dagarna är det
betydligt färre seminarier än tidigare i veckan. Och ganska glest på gatorna i
Visby.
UPPDATERAD 120711 kl 16.05
Tunga tidningars avhopp hotar TU:s pressetiska roll, Pär-Arne Jigenius i DN 120710
Länkar till tidigare texter om Utgivarna.
Utgivarnas sammanhållning krackelerar, Utkiksbloggen 120703
Nya Utgivarna, kanske klokt, kanske oklokt, Utkiksbloggen 120212
Tomas Brunegård: Därför behövs en ny utgivarorganisation Medievärlden 110304
UPPDATERAD 120711 kl 16.05
Tunga tidningars avhopp hotar TU:s pressetiska roll, Pär-Arne Jigenius i DN 120710
Länkar till tidigare texter om Utgivarna.
Utgivarnas sammanhållning krackelerar, Utkiksbloggen 120703
Nya Utgivarna, kanske klokt, kanske oklokt, Utkiksbloggen 120212
Tomas Brunegård: Därför behövs en ny utgivarorganisation Medievärlden 110304