Nu slutar ytterligare en av Promedias tidningschefer efter
samgåendet med MittMedia. Det är chefredaktören Katrin Säfström på Nerikes Allehanda, NA. Det är väl känt att det finns en kritik inom Promedia till MittMedias
idéer och krav efter samgåendet. Även på andra branschhåll hörs allt oftare frågor
om MittMedia. På Meg16 talades det på skilda håll om ”sekten MittMedia”, halvt
på skämt, halvt på allvar. Ny chefredaktör
på NA blir Anders Nilsson som lämnade samma jobb på Norrköpings Tidningar efter
en omorganisation då Anna Lindberg blev publisher för hela Östgöta Media.
Redan några veckor efter MittMedias övertagande av Promedia slutade
rutinerade chefredaktören Thelma Kimsjö på Vestmanlands Läns Tidning, VLT, utan
att ha ett nytt jobb. Sedan sa chefredaktören Mattias Carlson på Norrtelje Tidning upp sig för ett jobb som redaktionell utvecklingschef på Dagens Industri. Dit tar han med sig sina tidigare erfarenheter som redaktionschef för
Expressens digitala medier.
Ungefär samtidigt sa NA:s uppmärksammade digitalchef och
ställföreträdande utgivare Herman Nikolic upp sig för att bli ny agendachef på
Sveriges Radio P4 i Örebro. Han har
tidigare också varit producent på Utbildningsradion. Och för bara någon dag
sedan så blev det känt att nyhetschefen Bodil Resare på Fagersta-Posten inom
Promedia slutar för att bli ny redaktionschef på Strömstads Tidning. Hon
började på Fagersta-Posten så sent som den 18 januari i år. Bodil Resare har
förutom en bred tidningserfarenhet också jobbat på både SVT och TV4.
Det handlar om stora förändringar och ett kompetenstapp i det
redaktionella ledarskiktet inom Promedia och i förlängningen hela MittMedia. Ändå har det skett ännu mer på övriga
avdelningar även om det inte uppmärksammats lika mycket. Uppskattningsvis mellan tio och femton
ledande personer inom bland annat försäljning och ekonomi inom tidigare i Promedia
har också sagt upp sig, blivit uppsagda eller lösts ut. Detta sedan årsskiftet
och parallellt med det senaste stora sparpaketet.
Med Katrin Säfström förlorar MittMedia en rutinerad och respekterad
chefredaktör och utgivare som lyckats bra på NA, men hon säger i en intervju i
Medievärlden att hon och koncernledningen inte har samma syn på hur
verksamheten ska organiseras och drivas. Jag har bloggat tidigare om att
kulturskillnader är ett svårt kapitel i samband med företagsfusioner och
samarbeten. Det är just sådana spänningar vi nu ser mellan MittMedia och
tidigare Promedia.
Av Promedias gamla företagsledning finns nu få, kanske
hälften, kvar i verksamheten. En av dem är Promedias tidigare vd Per Bowallius.
Han fanns med i spekulationerna 2011 om vem som skulle bli ny koncernchef i
Mittmedia efter Jan Cahling. Jobbet gick dock till Thomas Peterssohn och
Bowallius blev i stället vd i Promedia 2014. När MittMedia tog över Promedia
blev han försäljningschef i MittMedias koncernledning.
Per Bowallius har en tung meriterande bakgrund i branschen
och anses vara en mycket kompetent person, vilket också MittMedias nye
ordförande Jan Friedman sa i en inlåst intervju på Medievärlden premium. Han
konstaterade bland annat att Per Bowallius och Promedia lyckats bättre med
försäljningen än MittMedia. Jan Friedman har uppenbarligen stora förväntningar
på vad Per Bowallius kan åstadkomma i sin nya roll.
För övrigt såg jag i pappersutgåvan av Resumé att Thomas
Peterssohn är en av dem som tippas kunna bli ny vd för Bonnier News efter
Gunilla Herlitz. Skulle det bli så finns det onekligen ytterligare anledning att
fundera över vad som kommer att ske inom MittMedia. Han blev koncernchef för
MittMedia 2011 och har stått i täten för utvecklingen och de tuffa
målsättningarna i nära samarbete med främst den redaktionella chefen AnnaKarin
Lith som rekryterades 2012. Vem kan styrelsen hitta som ny vd med samma synsätt
om Thomas Peterssohn lämnar MittMedia? Eller ändras koncernens synsätt i så fall?
Även om ägare, styrelse, koncernledning, chefredaktörer och
mellanchefer utåt sett förefaller att vara totalt överens om allting så gissar
jag att Per Bowallius intåg kan leda till intressanta diskussioner i
koncernledningen. Han har ju i stor utsträckning präglat kulturen inom Promedia,
den företagskultur som MittMedia nu måste hantera efter övertagandet av
Promedia. Thomas Peterssohn, AnnaKarin Lith och Per Bowallius utgör nu
koncernens verkställande ledning sedan MittMedia blev ensamägare till Promedia vid årsskiftet.
MittMedia håller således på att bli något av en snackis i
branschen för sitt självsäkra uppträdande samtidigt som koncernens företrädare gärna
manifesterar framgångar och markerar en intern enighet på konferenser, i intervjuer
eller genom gillanden och delningar i sociala medier. Det är väl där någonstans
som självbilden inom koncernen lett till funderingar både externt, internt och
även av tidigare anställda om ”sekten MittMedia”, detta utifrån en uppfattning
om att det verkar vara lågt i tak i den snabbt växande och dramatiskt
förändrade koncernen.
Kritik och debatt inom koncernen syns ju aldrig till externt
bortsett från koncernledningens möte med personalen på Länstidningen i
Södertälje efter övertagandet. Förhoppningsvis ventileras och bryts
meningsskiljaktigheter ändå internt. Åsiktsutbyten är viktiga för att all
verksamhet ska lyckas, inte minst i mediehus där högt i tak och ett
diskussionsvänligt klimat är en absolut nödvändighet. Motsatsen är livsfarlig för all publicistisk verksamhet.
Vad det gäller koncernledningen så är det fortarande
koncernchefen Thomas Peterssohn och den redaktionella chefen AnnaKarin Lith som
syns utåt och det är naturligtvis också främst dessa båda som förr eller senare
kommer att hyllas eller kritiseras om koncernens mycket tydliga vägval lyckats
eller ej. Men de är trots allt ”endast” tjänstemän och därmed inte ytterst
ansvariga.
Det är i stället naturligtvis den diskreta huvudägaren Nya Stiftelsen Gefle Dagblad och dess styrelse med sin ordförande Krister Jönsson, som kom efter Ulf Laurén. Ägandet utövas genom styrelsen för ägarbolaget MittMedia Förvaltnings AB, där
Jönsson är ordförande, och styrelsen för driftbolaget MittMedia AB där Jan
Friedman är ordförande. Jag bloggade i december om den nya styrelseorganisationen.
Förhoppningsvis lyckas koncernledningen sy ihop samarbetet inom
nya utökade MittMedia med sina 28 tidningstitlar, det skulle vara förskräckligt
om man går för hårt fram och därför misslyckas. Men nog har samgåendet initialt
börjat väl tufft. Jag har också tidigare bloggat om vilken väg MittMedia väntades
välja efter övertagandet av Promedia, om processen skulle genomföras brutalt eller skickligt.
När man ser alla personförändringarna så ser det rätt
brutalt ut och avhoppen lär väl inte minska tisslandet i branschens korridorer
om MittMedia. Koncernens svaga finansiella läge är ju också ett samtalsämne i
sammanhanget, koncernen har ingen miljard på banken som Thomas Peterssohn själv
sa i en intervju. Ekonomin är uppenbarligen motivet till både brådskan och till
behovet av snabba, tuffa och kortsiktiga lösningar. Hur koncernens framtid ser
ut mer långsiktigt finns det nog anledning att fundera över med tanke på det
höga tempot.
I den utmärkta Journalistpodden nämnde också AnnaKarin Lith
behovet av ett högt tempo i sitt samtal med den eftertänksamme Jonas Nordling. Hon
sa sig också vara bekymrad över att andra mediekoncerner enligt henne gjort för
lite i jämförelse med MittMedia.
Mediehusen har olika strategier och prioriteringar, men än
finns ju inget facit på vad som ytterst är rätt eller fel att göra för dem i
den snabba utvecklingen. De flesta är överens om behovet av en digital
transformation, men inte om metoderna och tidsaspekten vad det gäller
prioriteringen mellan digitalt och print. MittMedia förfaller att satsa så gott
som allt på ett kort i något som andra skeptiska kolleger beskriver som ett
stort experiment där alla 28 titlarna ska med på tåget. Direkt och utan
undantag.
Därför organiseras redaktionerna om enligt centrala direktiv,
fotograferna avskaffas och alla blir multijournalister. Papperstidningarna har
prioriterats ner till förmån för de digitala kanalerna och får mer och mer
gemensamt material med en svag lokal koppling. Det handlar ofta om helsidor
eller uppslag skrivna på annat håll inom MittMedialand. Utgivarrollen förändras
då den centrala staben växer.
Tidningarna inom tidigare Promedia har varit betydligt mer
försiktiga med nedmonteringen av papperstidningarna, precis som flertalet andra
koncerner och mediehus. MittMedia kör sitt eget race och ska nu driva igenom
sina idéer även på Promedias tidningar.
Just där finns nog en stor del av förklaringen bakom
spänningarna inom och kring den nya utökade koncernen MittMedia.
ANM 160520: Chefredaktörerna Anna Gullberg, Gefle Dagblad, och Daniel Nordström, VLT, kommenterar denna bloggtext och Mikael Marklunds krönika i Medievärlden, länkar nedan.
Uppdaterad med nya länkar nedan, 160520 kl 19.23
Länk:
#54 Back in black - podden Gullberg Nordström om bl a "sekten MittMedia, ca 33,45 minuter in på podden, 160520
ANM 160520: Chefredaktörerna Anna Gullberg, Gefle Dagblad, och Daniel Nordström, VLT, kommenterar denna bloggtext och Mikael Marklunds krönika i Medievärlden, länkar nedan.
Uppdaterad med nya länkar nedan, 160520 kl 19.23
Länk:
#54 Back in black - podden Gullberg Nordström om bl a "sekten MittMedia, ca 33,45 minuter in på podden, 160520
Mittmewdia och chefskarusellen - krönika av Mikael Marklund, medievarlden.se, 160510