onsdag 12 april 2023
Urkonstig kampanj av Samsung om S23 och Watch5Pro
Den 4 april beställde jag hos Telenor en ny Samsung S23 Ultra med en Watch 5Pro. Fem dagar senare, på påskafton lämnade jag tillbaka allt. Gissa varför...
Jag är mångårig kund hos Telenor och har varit nöjd. Nyligen gick min senaste låsning för abonnemanget ut.
Måndagen den 3 april fick jag ett sms från Telenor med reklam:
" Köp en mobil ur Samsung S23-serien och få en Watch 5Pro på köpet (värde 5390 kr)! Även skärmskydd ingår. Erbjudandet gäller så långt lagret räcker. https://www.telenor.se/short/1103753898615639E726 "
Jag nappade direkt eftersom jag länge tänkt köpa en klocka med eSIM som kan ringa, ta emot mail och skicka sms från klockan utan att man har sin mobil i närheten.
Ett byte passar mig dessutom bra eftersom min mobil blivit trött nu och gör konstiga saker som att stänga av ringsignalen, flytta eller kasta meddelanden och andra hyss.
Dagen därpå var jag inne hos Telenor i Gävle. Jag betonade att jag främst var ute efter eSIM och säljaren visade mig en Watch5Pro.
Jag bestämde mig direkt och valde dessutom den dyraste mobilen, en Ultra. Jag fick också löfte om hjälp med överföring och andra inställningar.
Redan på skärtorsdagen kom hela paketet - hem till mig. Samma dag for min särbo och jag in till butiken och säljare nr 2 påbörjade överföringen.
Det skulle ta ett tag och han kunde inte eSIM, men visste att detta funkade på klockan.
Dessutom skulle han inte vara kvar då vi kom tillbaka. Han sa att säljare nr 3 skulle fixa eSIM då vi hämtade alltihop.
Jag frågade om den säljaren skulle kunna fixa eSIM medan vi väntade. Han sa ja och en tjej intill honom, säljare nr 3, nickade glatt.
När vi återvände började hon med mobilen direkt, en timme före stängning.
Hon knappade och knappade i ungefär 40 minuter och försökte ringa något samtal. Vi vet inte om hon fick svar.
Plötsligt sa hon att modellen av klockan inte klarade eSIM! Detta hade ingen av de tre säljarna sagt tidigare trots mina upprepade frågor. Jag fick där och då ingen förklaring.
Jag försökte förhandla till mig någon vettig lösning, men det var tvärnobben.
Enda lösningen var att jag köpte till en fungerande Watch5Pro till fullt pris, troligen mer än 6.000 kronor. Kollade inte.
Jag sa att det kan leda till att jag lämnar tillbaka hela paketet värt drygt 16.000 kronor, tror jag, vid köp utan abonnemang.
Ingen reaktion kampanjens regler gällde och inget annat.
Vi kom överens om att min särbo och jag skulle åka in även på påskafton då säljare nr 1 också skulle jobba.
Nr 3 ville då inte "garantera säkerheten" om jag lämnade paketet i butiken.
Jag ville egentligen inte ta emot det som levererat inför en återlämning, men gjorde det ändå. Allt innehåll var ju också redan överfört.
På påskafton gav jag dem en nedtecknad historia om hela händelsen och alla löften för att spara tid då saken skulle dras även för säljare nr 1.
Först ville säljarna, nr 1 och 3, inte läsa, men gjorde det till sist medan vi gick och fikade. Sedan sa de nej till allting, inget klockbyte, ingen kompromiss och ingen kontakt med någon högre beslutsfattare.
Detta trots att jag sa att detta nog leder till att jag kommer att lämna Telenor efter många år.
Ändå bestänt njet på allt utom att jag kunde få återlämna och avsluta köpet och få tillbaka pengarna.
Säljare nr 3 medgav slutligen på direkt fråga att hon inte visste att modellen i kampanjen inte klarade eSIM.
Hon hävdade ändå envist att det stod "någonstans", men kunde inte visa upp det.
Till sist sa hon att det stod på hemsidan. Där hittar jag bara olika modeller, ingenting om detta.
Jag förvissade mig om och såg på att allt raderades och att mobilen blev fabriksåterställd. Jag vill poängtera att alla tre säljarna var trevliga och vänliga trots den rigida inställningen de förmedlade.
Jag hoppar nu nog av Telenor även om jag brukar glömma fort... Återgår kanske även motvilligt till iPhone.
Lämnade iPhone för många år sedan då jag inte gillar den princip om instängning Apple stenhårt följer; har man en iPhone ska också ha padda och dator mm från Apple.
Efter ovanstående har jag fortfarande varje dag flera gånger på Facebook fått reklam om samma kampanj på Telenor för en Samsung S23 med en gratis Warch5Pro...
Fan, skulle nog ha en sådan med eSIM...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar