Framtiden var på tapeten i flera av onsdagens medieseminarier
i Almedalen. Sveriges Radio arrangerade en debatt om vad politikerna vill med medierna.
Politiker från alla partier utom Sverigedemokraterna, som inte ens svarat på
inbjudan, fanns på plats. Panelen fick många frågor, men imponerade inte med
sina svar. Deltagarna i organisationen Medieföretagens debatt om framtidens
kompetensbehov gav däremot bra svar.
Debatten om politikernas vilja rörande medierna var fullsatt
och förväntningarna var nog högt ställda hos de, så vitt jag förstår, ganska
initierade åhörarna. Moderatorn Staffan Dopping, själv tidigare medarbetare i
Sveriges Radio, krävde snabba svar på en lång rad frågor. Det fick han också,
men debatten lyfte aldrig till högre höjder. Det blev lite enstavigt och
oengagerat med politiker som inte alltid verkade trivas sammanhanget. Den unge kristdemokraten Andreas Carlson gjorde det däremot tveklöst med sina rappa och tydliga inlägg.
Det suckades på flera håll i publiken, ja till och med
i panelen, när den trista och tröttsamma trögheten i politiken blev påtaglig.
Som i licensfrågan. Här satt plötsligt företrädare för samtliga allianspartier
och beklagade att inte deras partikamrater i regeringen förmått komma med ett
förslag om att reformera avgiftsmodellen. Den föråldrade licensen föreslås ju
finnas kvar i minst sex år.
Fler suckar blev det nog på sina håll i publiken när
politikerna föredömligt snabbt och bestämt svarade på frågan om de tycker att
det är rätt att satsa på digital radio. Alla sa nämligen bestämt ja, utom Tina Ehn (mp) som sa att hon tvekade och hellre vill söka andra möjligheter, till
exempel på nätet. Så ser också många kritiker på digitalradioförslaget.
Tidningarnas framtid var alla i panelen oroliga för, men så
mycket mer än så blev inte sagt. Reklamskatten sa många att de vill ta bort,
onekligen klokt och rätt, men åsikten imponerar ändå inte eftersom riksdagen
redan beslutat detta för många år sedan. Och ändå är den kvar!
Lars Ohly (v) beklagade sig över att den lokala journalistiken
tar stryk, till exempel ”i Dala-Demokraten som nu efter en fusion med DalarnasTidningar får nyheterna från konkurrentens lokalredaktioner”. Ohly tyckte att
det är bättre att flera röster kommer till tals i tidningarna. Det kan man
hålla med om, men det är ju fullkomligt orealistiskt att drömma om detta när
det snarare handlar om att rädda åtminstone någon form av journalistisk lokal
bevakning.
Lite glöd i debatten blev det då panelen fick frågan om det
är rätt att public service fritt ska få utveckla sina verksamheter på webben, något
som kritiserats från Tidningsutgivarna. Alla tyckte att public service ska få
göra detta och Lars Ohly konstaterade rätt ilsket flera gånger att
Tidningsutgivarna agerande var uselt, eller någonting ditåt.
Politikerna på podiet fick också en fråga från Torbjörn von Krogh, föreståndare från Sim(o), i publiken. Han undrade hur riksdagsledamöterna såg på Utgivarnas förslag om ett nytt etiskt system, gemensamt för public service och privatägda kommersiella medier. En idé som von Krogh också torgfört, men politikerna svarade mycket fåordigt och undvikande. Några verkade inte ens känna till diskussionen som i hög grad berör public service.
Ja, sedan blev det nog inte så mycket mer sagt. Mitt
bestämda intryck av panelens insats är att medierna i allmänhet och dagspressen
i synnerhet inte ska ha några förhoppningar om att landets politiker
kan bidra med några kraftfulla åtgärder för att hjälpa till. Mer än det som
flera så klokt föreslog, att man kan ta bort reklamskatten…
Då var intrycket av debattörerna mer kraftfullt och
beslutsamt på Medieföretagens seminarium om mediernas framtida kompetensbehov.
Tidningsledare som Aftonbladets Jan Helin, Expressens Thomas Mattsson, UNT:s
Hanna Stjärne, Nyhetsbolagets Magnus Jansson och Mittmedias Thomas Peterssohn redovisade
engagerat och övertygande hur deras verksamheter snabbt förändras och förbereds
för morgondagen.
De jobbar alla på olika sätt med en svår omställning från
gårdagens medievärld där Lars Ohly kunde glädja sig åt flera lokala röster,
åtminstone här och var, till en ny verklighet med mängder av nya skickliga aktörer.
Från privatpersoner på bloggar och poddar och sociala medier till stora mediehus
och globala giganter som i alla kanaler pumpar ut nyheter, åsikter, bilder och
filmer dygnet runt, i realtid och sekundsnabbt.
Tänk, när jag hade lyssnat på dessa tidningsledares
berättelser om vad de gör i sina företag och vad de vill rekrytera för
kompetens så kändes det bättre än efter riksdagspolitikernas diskussion om medieutvecklingen.
De verkar ha svårt att hänga med och kreativt söka idéer om hur de som
lagstiftare skulle kunna bidra med förslag som underlättar mediernas utveckling i en
ny tid.
Under onsdagen var jag också i den trevliga TCO-parken där
Journalistförbundet och andra fackförbund har sina seminarier. Där
pratade man bland annat om försvarsmaktens närvaro i medierna, om huruvida anställda
kan och törs skriva debattartiklar eller tipsa medierna.
I den diskussionen talades det mycket om signaler, hur
påverkas de anställda när de får höra att överbefälhavaren anklagas för brott
bara för att han offentligt pekat på vår bristande försvarsförmåga? Det här är
frågor som egentligen gäller alla verksamheter – det är allvarligt om rädslan
för repressalier leder till att människor inte vågar vara kritiska på sina
arbetsplatser eller kontakta medierna.
Medievärlden och Tidningsutgivarna hade också två seminarier
under onsdagen, ett om hur myndigheterna och deras pressavdelningar sköter
kontakten med medierna samt ett om hur medierna sköter bevakningen av
EU-politiken. Det sista hann jag höra endast en begränsad del av och det första
hann jag inte ens fram till; konkurrensen är stenhård i år mellan alla
arrangemang i Almedalen.
Därför fanns jag inte heller på plats när riksdagsledamoten
Maria Abrahamsson (m) härsknade till och helt enkelt lämnade scenen och
seminariet inför den förvånade publiken.
– Det var inte den här debatten jag blev inbjuden till. Nu
ska jag stå här och stå till svars för regeringen i en fråga som jag inte är
påläst i. Jag lämnar nu, sade Maria Abrahamsson nligt Dagens Media
Moderatorn Axel Andén, chefredaktör för Medievärlden, säger till Dagens Media att han inte haft en tanke på att lura in henne i någon
form av ”bakhåll” som hon tydligen upplevt det.
Korrigerad 130705 kl 01.26
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar