Det tycker jag är jättebra. Alla mediehus i Sverige har idag
två favorituttryck i sin kommunikation till läsare, tittare och kunder,
nämligen orden ”transparens” och ”relevant”. Ändå har det klickat lite då och
då med den praktiska tillämpningen av dessa uttryck.
Transparensen har till exempel varit tämligen begränsad då
det gäller sifferredovisningen av de ofta annars egna formulerade och
entusiastiskt hyllade framgångarna i den digitala konverteringen. Och
relevansen har tveklöst sina begränsningar med den omfattande användningen av
centralproducerat, icke lokalt innehåll.
Vad det gäller transparensen tycker jag att Daniel
Nordströms inlägg är ett positivt genombrott. Annars har ju under senare tid
chefredaktörer och andra inom både MittMedia och andra mediehus med en
förvånansvärd regelbundenhet låtit sig intervjuas eller själva skrivit om hur
oerhört positivt de olika betallösningarna tagits emot. Men då så gott som
alltid enbart med påståenden om vad allt är bra, inte med siffror som verkligen visar hur det ser
ut.
Men det ändrar faktiskt Daniel Nordström i någon mån på nu. Han redovisar
tydligt hur många som prövat MittMedias plustjänst, samma sak med just VLT och
sedan hur många som fortsatt att prenumerera på tjänsten, med mera:
” Nåväl. Hur har det
då gått för oss?
Jo, det har varit ett fantastiskt och lärorikt år, där jag är mycket imponerad över det jobb som redaktionerna gör dygnet runt.
Hittills har över 70 000 personer testat Plus i koncernen Mittmedia.
Om man enbart ser till VLT har 6 670 personer testat Plus.
Antalet fullt betalande Plus-prenumeranter på VLT just nu är 2 999 personer.
VLT får i snitt 142 nya Plus-kunder varje vecka, kunder som är helt nya och betydligt yngre än tidningsprenumeranterna.
VLT har i snitt 8 464 inloggade kunder varje dag.”
Jo, det har varit ett fantastiskt och lärorikt år, där jag är mycket imponerad över det jobb som redaktionerna gör dygnet runt.
Hittills har över 70 000 personer testat Plus i koncernen Mittmedia.
Om man enbart ser till VLT har 6 670 personer testat Plus.
Antalet fullt betalande Plus-prenumeranter på VLT just nu är 2 999 personer.
VLT får i snitt 142 nya Plus-kunder varje vecka, kunder som är helt nya och betydligt yngre än tidningsprenumeranterna.
VLT har i snitt 8 464 inloggade kunder varje dag.”
Så ser det således ut just nu enligt Nordströms redovisning.
För VLT:s del har således knappt 50 procent av de som testat plus hoppat av. Om
sådana siffror är att betrakta som bra eller mindre bra är naturligtvis en
bedömningsfråga och därtill säkert färgad av vad man subjektivt hoppas, tror eller
befarar rörande projektet. Daniel Nordström ser mycket positivt på siffrorna
och jag måste naturligtvis hoppas att han har rätt. Men det är jag inte säker
på att han faktiskt har.
Han citerar mitt inlägg i en central fråga, nämligen det jag skrev om detta:
”Nu konstaterar
jag med blandade känslor att Mittmedia med sina två alltmer lika
systertidningar i Gävle och sin betalmodell med en lokal prenumeration
kombinerad med en frikostig plustjänst får in 1 817 kronor från mig i stället
för cirka 8 200 kronor per år”.
Detta kommenterar Daniel Nordström på detta sätt:
”Han glömde emellertid en ytterst viktig
sak, nämligen kostnaden att producera en tidning.
Faktum är att det är så pass dyrt att producera, trycka och distribuera papperstidningar att en Plus-prenumerant genererar större intäkter för oss än vad flertalet tidningsprenumeranter gör, trots att dessa betalar mer”.
Faktum är att det är så pass dyrt att producera, trycka och distribuera papperstidningar att en Plus-prenumerant genererar större intäkter för oss än vad flertalet tidningsprenumeranter gör, trots att dessa betalar mer”.
Nej, jag har inte glömt att det är dyrt att trycka och
distribuera papperstidningar. Att kostnaderna för detta blir alltmer besvärande
med sjunkande pappersupplagor och ökad prisbelastning förstår jag också och den
bistra verkligheten har smugit sig på under lång tid.
Om jag minns rätt
engagerade sig bland annat Sundsvalls Tidning, kanske också Örnsköldsviks Allehanda, hårt i utvecklingsarbetet för ett par decennier sedan runt de första läsplattorna för att om möjligt kunna minska distributionskostnaderna
i glesbygden.
Utan att alls ha den insyn i aktuella siffror som Daniel och
andra mediechefer idag har tror jag att verkligheten rörande distributionen är
mer mångfacetterad än vad han slår fast i sitt inlägg. Enligt hans raka formulering
om vad dyra pappersprenumeranterna är vore det väl helt klart enklast att lägga
ner papperstidningarna, lägga ner tryckerierna, slippa
distributionskostnaderna och nöja sig
med pluskunderna för 99 kronor i månaden.
Men så enkel ser naturligtvis inte kalkylen ut. Det är väl
ändå förmodligen så att pappersläsarna i tätorter och närområden fortfarande
genererar en vinst, trots kostnaden för utbärningen? Och där någonstans finns väl den intressanta skillnaden att finna hur de olika mediekoncernerna bedömt och hanterat vårdnaden av sina papperstidningar i den digitala utvecklingen. Och det är väl få av dem som sett på saken som Harry Hjörne, som ägare till GP i Göteborg, gjorde när tidningen skulle ut till varenda prenumerant i skärgården, kosta vad det än gjorde. Där har jag en viss förståelse för besluten av dagens medieledare, dagens verklighet ser inte ut som då Harry Hjörne var en frontfigur i branschen...
Att läsare långt ut
i obygden kan kosta enormt mycket mer för sin distribuerade tidning vet jag mycket väl. Därvidlag skulle det onekligen vara intressant att höra vad Harry Hjörne skulle ha sagt om utvecklingen idag.
Nåja, jag tycker det är jättebra att Daniel Nordström med
sitt inlägg och bemötande av min text tar täten i att redovisa faktiska siffror. De annars ofta
pliktskyldiga utropen om vad allt är bra ökar inte förståelsen för mediernas
situation och kan därtill äventyra deras trovärdighet. Möjligen är det den gamla
förhoppningen att ”framgång föder framgång” som kanske motiverat en del sifferfria
hyllningar till satsningarna på olika premiummodeller.
Detta med Plus som ett generöst erbjudande till läsarna omfattar nu inte bara MittMedia, utan sedan
några dagar också alla som prenumererar på någon av tjänsterna för de olika titlarna inom VK Media,
Hall Media och Sörmlands Media. Lite av Spotify således, den som abonnerar på
en tjänst inom till exempel Gefle Dagblad får tillgång till plusmaterialet i alla dessa
koncerners sajter. Jättebra för oss läsare, men går det att räkna hem så länge
som mediehusen belastas av tryckeri- och distributionskostnader?
Och därutöver en minst
sagt osäker framtid presspolitiskt sett för de tidningar som berörs av den saken och de finns numera inom de flesta av de stora mediekoncernerna.
Uppdaterad och korrigerad 171206 kl 24.48,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar