Nu har Högsta förvaltningsdomstolen i en prejudicerande dom
fattat ett ödesdigert beslut som omgående förbjuder all användning av drönare
för flygfotograferingar. Det är ett typiskt exempel på hur en föråldrad lag brutalt
möter ny teknik, men också ett pinsamt exempel på juridisk trångsynthet av mycket
höga jurister. Domen slår hårt mot journalistikens möjligheter att förklara
svåra händelser.
Det är inte så många
år sedan som vi för första gången fick höra ordet drönare. Inledningsvis var
det väl i militära sammanhang då till exempel USA började använda beväpnade
drönare i krigszoner. Och sedan fanns plötsligt små prisvärda drönare mitt ibland
oss i skilda sammanhang.
Första gången jag såg en drönare var i Almedalen 2013 över den
stora studio TV4 alltid har nära scenen. Plötsligt kom en manick flygande över
publiken. Säkerhetspolisen förbjöd omgående TV4 att använda
drönaren av säkerhetsskäl för de närvarande politikerna, men kanske förmodligen
mest för att Säpo visste lika lite om vad det var för någonting som alla vi
andra. Året efter chansade TV4 på en ny drönare. Under Almedalsveckan i år var det också tvärstopp för drönare i Visby under Almedalsveckan.
Med tiden har ändå drönarna dykt upp i alla tänkbara
sammanhang. På gott och ont, mest på gott. Problemet med dem är främst när de
används nära flygplatser där de orsakat allvarliga incidenter då de stört
flygtrafiken. Det goda med dem är att de har underlättat, effektiviserat och
förbättrat verksamheten på en rad olika områden. Journalistiken är ett utmärkt
och viktigt exempel.
Vid större olyckor, bränder och andra händelser, till och
med vid viktiga men mindre dramatiska reportage om till exempel stadsplanering
och liknande, har medierna tidigare alltid varit hänvisade till att hyra in flygplan
och helikoptrar för att få flygbilder. Dyrt, krångligt och ibland även rätt
komplicerat formellt sett gentemot flygföretag och flygklubbar.
Nu stoppar domstolen denna möjlighet med drönare genom en
lätt förvirrad dom och ett nästan lätt humoristiskt resonemang (här kan hela domen laddas ner, läsvärd!) kring några ord
i lagen som reglerar kameraövervakningen. De höga juristerna har efter sitt
grubblande, till skillnad från sina lägre kolleger i Kammarrätten i Jönköping,
kommit fram till att en kamera fäst med en gummisnodd på en drönare är att betrakta
som ”uppsatt” enligt lagens skrivning, ungefär som en fast monterad övervakningskamera på en bensinstation.
De har också kommit
fram till att kameran enligt lagen inte manövreras ”på plats” eftersom fotografen inte
sitter med i drönaren utan står på marken! Om kameran däremot sitter på en
cykel eller i en bil så är det ingen övervakningskamera eftersom den manövreras av cyklisten och bilisten som, till skillnad på drönaren, finns på plats. Detta tycker Högsta förvaltningsdomstolens jurister i en annan dom samma dag och den kan också laddas ner på samma plats som ovan...
Utifrån dessa rätt märkliga resonemang uppfyller
den flygande kameran fäst med en gummisnodd tydligen alla krav på att vara en övervakningskamera
enligt deras lagtolkning. Och därmed kan den inte tillåtas. Tidningsredaktioner,
tv-bolag, fastighetsmäklare, lantmätare, skogsbolag, kraftbolag, kommuner samt en
mängd småföretag med olika smarta verksamhetsinriktningar får landa sina drönare med kameror för gott. Vem vet, polisen och militären kanske också får problem?
Lagar ska naturligtvis följas, men nog tycker jag att detta
är ett typiskt exempel på när en föråldrad lagstiftning möter ny avancerad
teknik och därmed blir svår, för att inte säga omöjlig att tillämpa. När
lagreglerna om kameraövervakning formulerades fanns nog inte ens ordet drönare,
än mindre kunskapen om vad viktiga de skulle komma att bli i olika
verksamheter.
Det enda stället där domen nog firas med tårta på måndag är troligen
hos Datainspektionen som överklagat lägre rätts dom som ville tillåta
verksamheten. Därmed fullföljer Datainspektionen sin långa tradition av att lydigt
tjäna som ett av de allvarligare hoten mot utveckling under det i sammanhanget populistiska
stridsropet ”personlig integritet”, men framför allt också mot
offentlighetsprincipen, öppenhet och snart sagt all publicistisk verksamhet. Ännu fler sekretessbestämmelser
och mer begränsad insyn i register har alltid gillats av denna myndighet.
Nu är det naturligtvis inte bara Datainspektionen som har
utmärkt sig i sammanhanget. Både riksdag och regering har under lång tid
utnyttjat varje möjlighet att försvåra medborgarnas och mediernas möjligheter
till insyn i enlighet med offentlighetsprincipen och även urholkat regelverket
vad det gäller tryckfriheten i övrigt. Lagförslag, motioner och enkäter med
riksdagsledamöter rörande tryckfriheten talar sitt tydliga språk.
Passbilder går inte längre att använda i journalistiken efter
ett riksdagsbeslut, något som naturligtvis nazister och ekonomiska förbrytare
med flera är glada för. Olaga hot har lagts till i brottskatalogen för
tryckfrihetsbrott och för något år sedan antogs en lag som kriminaliserade
vissa fotograferingar som ansågs hota den personliga integriteten och därmed
urholkades den ansvarige utgivarens ställning; fotografen själv kan plötsligt
ställas till ansvar inför en svårtolkad lagstiftning oavsett om den tagna bilden
publicerats eller ej.
Datainspektionen har ofta varit pådrivande i dessa
sammanhang även om det har varit rätt tyst om dess verksamhet under senare år.
För ett antal år sedan var det mer uppmärksamhet kring myndigheten då Göran
Gräslund var dess generaldirektör och gick i täten för det ena förbudet efter
det andra. Med sitt överklagande och denna dom piggnar nog Datainspektionen
till igen och börjar kanske verka för nya förbud.
Göran Gräslund ville i den personliga integritetens namn
förbjuda det mesta. Därför dristade jag mig till i en text på Medievärlden, med glimten i ögat fråga mig om man möjligen
även kunde förbjuda Göran Gräslund, något som han faktiskt log vänligt åt då vi
stötte ihop efter ett seminarium i Almedalen. Länken till texten funkar tyvärr inte längre. Korrigering - länken fungerar och finns här.
Det hade varit bättre om han hade börjat fundera på hur han
och Datainspektionen i stället skulle agera klokt i den snabba utvecklingen i
stället för att hela tiden bara ropa efter nya förbud som drabbar offentlighet
och publicistisk granskning av makthavarna. Och Datainspektionen och de lagar myndigheten förhåller sig till borde naturligtvis ha reformerats i takt med utvecklingen. När detta inte skett måste man onekligen fråga sig hur länge Datainspektionen med sitt vårdande av föråldrade lagar kan motiveras i en värld som bygger på en framtid med datorer och data.
Hursomhelst med Datainspektionens vara eller icke vara, förbudet mot drönare måste upphävas och då förmodar jag att det
krävs lagändringar och ett nytt regelverk för drönare. Tillåt dem, men inte nära flygplatser.
Korrigerad med ny länk ovan 161024 kl 00.08
Länkar:
Domstol förbjuder foto från drönare - nyhetstext aftonbladet.se
Prejudicerande dom sätter stopp för drönare oavsett användningsområde - nyhetstext mr3idg.se
Korrigerad med ny länk ovan 161024 kl 00.08
Länkar:
Domstol förbjuder foto från drönare - nyhetstext aftonbladet.se
Prejudicerande dom sätter stopp för drönare oavsett användningsområde - nyhetstext mr3idg.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar