Bulletinerna om polisens mörkläggning av sexrelaterad brottslighet
i bland annat Stockholm borde inte komma som någon överraskning. Det finns
flera exempel där polismyndigheten valt att tiga, som till exempel om ett mord
i Västerås och senast om hur en chef inom polisen misstänkts för barnpornografibrott.
Jag har bloggat tidigare om att det nya
radiosystemet Rakel spelar en viktig roll i dessa sammanhang. Polisen har
isolerat sig och dess kommunikationsdirektör Unni Jerndal har genom sina
uttalanden inte förbättrat situationen, snarare tvärtom.
Radiosystemet Rakel kan inte avlyssnas och det är
naturligtvis bra att inte kriminella kan följa polisens arbete. Men tyvärr kan
inte heller medborgarnas företrädare inom medierna göra det. Rakel går nämligen
inte att avlyssna som tidigare då varenda redaktion i landet kunde lyssna på polisradion
och där fick kännedom om olyckor, bränder och andra polisingripanden.
Mediernas redaktioner publicerade så gott som aldrig någonting
utifrån den rätt fragmentariska informationen de förr kunde höra i radion, men
fick däremot kännedom om händelser och en viss vägledning om vem de borde söka
inom polisorganisationen för ytterligare kommentarer. Som polisreporter under
många år såg jag polisradion som det viktigaste verktyget för mig.
Händelserna i Kungsträdgården hade omedelbart blivit kända
av allmänheten om medierna hade kunnat följa kommunikationen via polisradion; situationen
med tafsande karlar framför scenen kommunicerades rimligen via radion då polisen
ingrep mot dem som trakasserade kvinnor. Samma sak i Västerås där polisen hemlighöll
ett mord på ett hotell, vilket jag bloggade om 2013. Även då hade saken med all
sannolikhet förekommit i radiotrafiken och därmed kommit till mediernas
kännedom om de bara hade kunnat följa kommunikationen.
Just det fallet och principerna kring informationen rörande
polisens verksamhet diskuterades under ett seminarium arrangerat av
Journalistförbundet på Meg 2015. Jag bloggade om bland annat den debatten och
konstaterade då att polisens isolering genom Rakels tillkomst och om att den ”toppstyrda
polisorganisationen inte tycks ta problemet på allvar”.
I den debatten deltog polisens kommunikationschef Unni Jerndal, själv tidigare journalist. Hon imponerade inte med sin strama avvisande
syn på kraven om ökad insyn i polisens arbete. Polisförbundets ordförande Lena Nitz verkade däremot klart mer lyhörd rörande dessa frågor.
Idag deltog just Lena Nitz i en diskussion om polisen på konferensen
Folk och Försvar som också direktsändes
i SVT. Där fanns även rikspolischefen Dan Eliasson som försäkrade att polisen
inte strävar efter mörkläggning även om enskilda beslut kanske ibland är mindre
lyckade, men han ville inte se det som något systemfel. Han är en skicklig
talare med en sympatisk framtoning och inger onekligen ett visst förtroende i många
sammanhang, men inte denna gång eftersom färska och äldre exempel talar starkt emot
hans påståenden om polisens ärliga vilja till insyn och öppenhet.
Ett sådant, utöver redan nämnda, är den högaktuella historien
om en chef inom polisen som misstänktes för barnpornografibrott och tydligen också
medgett de faktiska omständigheterna. Ändå hemlighölls saken och det inleddes
aldrig någon förundersökning av åklagaren. Chefen sa upp sig efter samtal med
sin chef och slutade på dagen.
Saken läckte ut vilket fick kommunikationsdirektören Unni
Jerndal att skriva följande i ett mejl till ett antal medarbetare:
"Det är med tungt hjärta som jag
konstaterar att uppgifter ur en nedlagd förundersökning kring en polisanställd
har nått Aftonbladet."
Detta har kritiserats skarpt eftersom det uppfattats som att hon, i strid
mot grundlagen, försökt skrämma poliser från att utnyttja sin lagliga rätt att kontakta
medier. Unni Jerndal förnekar att det var syftet med hennes mejl. Hela saken
beskrivs bra i en artikel i Aftonbladet av Eric Tagesson. Dessutom är Jerndal
nu JO-anmäld för sin hantering av ärendet.
Vad nu än JO kommer fram till rörande Unni Jerndal så måste man
konstatera att varken hon eller rikspolischefen lyckats övertyga om polisens
ärlighet vad det gäller öppenhet och transparens. Även inom polisen finns stark
kritik rörande till exempel mörkläggningen av fallet med en chef som misstänktes
för barnpornografibrott, senast framförd av den kloke och rutinerade pressinformatören
Christer Nordström inom polisen i Uppsala. Han har inte heller ändrat uppfattning efter det mejl från kommunikationsdirektören som uppfattats som hotfullt.
Polisens tydliga isolering efter Rakels tillkomst och myndighetens bristande förmåga att tillämpa en informationspolicy värd namnet det år tryckfriheten firar sitt 250-årsjubileum i Sverige är ett stort problem, för myndigheten och för medborgarna. I sammanhanget får man inte glömma att polis och åklagare under det senaste året också i strid mot grundlagarna i brottsutredningar försökt komma åt källskyddat material, dels på Folkbladet Västerbotten efter mordet på tidningens medarbetare Elin Falk, dels på Aftonbladet efter ett rån i Kista. Polis och åklagare misslyckades med detta då de ansvariga utgivarna Anna Lith, Västerbottens Folkblad, och Jan Helin, Aftonbladet, bestred kraven och tog frågan till domstolar som slutligen underkände beslagen. Men först efter prövningar i hovrätten respektive Högsta domstolen.
Polisens tydliga isolering efter Rakels tillkomst och myndighetens bristande förmåga att tillämpa en informationspolicy värd namnet det år tryckfriheten firar sitt 250-årsjubileum i Sverige är ett stort problem, för myndigheten och för medborgarna. I sammanhanget får man inte glömma att polis och åklagare under det senaste året också i strid mot grundlagarna i brottsutredningar försökt komma åt källskyddat material, dels på Folkbladet Västerbotten efter mordet på tidningens medarbetare Elin Falk, dels på Aftonbladet efter ett rån i Kista. Polis och åklagare misslyckades med detta då de ansvariga utgivarna Anna Lith, Västerbottens Folkblad, och Jan Helin, Aftonbladet, bestred kraven och tog frågan till domstolar som slutligen underkände beslagen. Men först efter prövningar i hovrätten respektive Högsta domstolen.
Det finns således skäl att fråga sig hur stora, eller snarare små, kunskaperna
om de svenska grundlagarna är inom polisen, åklagarväsendet och till och med
domstolarna. Därför är det inte heller förvånande att politikerna Maria Weimar
(L) och Gulan Avci (L) idag kräver att rikspolischefen eller ”någon högt
ansvarig på ledningsnivå” avgår.
Det borde väl i så fall vara både Eliasson och Jerndal och det skulle
nog vara både välförtjänt och ett intressant exempel på ett nytt ansvarstagande
inom svensk förvaltning där avgångar varit sällsynta i liknande sammanhang. Det
borde bli vanligare.
Men oavsett hur det blir med den saken tror jag dessvärre att
polisen får en mycket lång väg att vandra innan förtroendet är återupprättat
för myndigheten hos allmänheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar