söndag 20 juni 2010

Bra av Sjöfartsverket, svagt av SVT

Hos myndigheter och offentligt ägda bolag finns en mängd fakta och kunskap som vi skattebetalare betalat och därför bör få tillgång till - gratis! Därför är det lite trist att Sveriges Television, SVT, lyckades bli ovän med tre av världens största nyhetsbyråer om prinsessbröllopet. Sjöfartsverket resonerar däremot helt rätt som i dagarna låter alla få fri tillgång till sin vind- och vatteninformation, ViVa.

Riktigt vad som hänt i diskussionerna mellan SVT och de tre nyhetsbyråerna Reuters, AP och AFP är svårt att få grepp om eftersom ord står mot ord, men det handlar hur som helst om att SVT hållit hårt i "sina" rättigheter till materialet från bröllopet.

Kungahuset valde att ge SVT rätten att sända från bröllopet och då utan att kräva någon betalning, men med villkoret att sändningarna också skulle levereras till utländska tv-bolag utan att SVT tog betalt. Detta har också skett.
Däremot bröt förhandlingarna ihop mellan SVT och de tre byråerna vad det gällde rättigheternas omfattning och byråernas rätt att skicka bilderna vidare till länder utanför EBU, European Broadcasting Union.
Det innebar uppenbarligen att några av de största länderna som USA och Japan, vars kronprins deltog i Stockholm, fick en dålig eller kanske helt obefintlig bevakning av bröllopet. När nyhetsbyråerna inte fick göra vad de ville med bilderna tappade de också intresset för den övriga bevakningen av arrangemanget.
SVT och byråerna beskyller varandra för kommersialisering, precis det argument som brukar användas av dem som girigt slåss för "sina" rättigheter. Upphovsrättens ekonomiska del upphöjs till ideologiska nivåer. Det trodde jag inte om svensk public service.

SVT och Sveriges Radio, SR, borde som bolag inom public service ha en helt annan syn i rättighetsfrågan och på ett bra sätt generellt acceptera en spridning av sin produktion till andra nyhetsmedier. Bolagen ska ju verka i "allmänhetens tjänst".
Meningen är att deras produktion ska nås så många som möjligt, men ibland verkar både SVT och SR snarare se sig mer som kommersiella bolag med allt vad detta innebär. Tittar- och lyssnarsiffror blir lika viktiga för dem som i kommersiella sammanhang. Och SVT har märkligt nog gissningsvis lika mycket reklam som TV4, men då enbart för sina egna program! Oerhört tröttande.
Rekordet har dock Radiotjänst med sin töntiga sångarreklam där man tackar alla som betalat licensen. Lite pinsamt tycker jag som anser att och har bloggat om att licenssystemet är otidsenligt.

Vad det gäller bröllopet så var det nu utländska tittare som drabbades av SVT:s kommersiella överväganden, men nog sjutton låg det i den svenska allmänhetens intresse att frikostigt dela med sig till världen av bilderna från bröllopet; monarkins existens motiveras inte sällan med vilket enormt PR-värde kungahuset har för Sverige.
Därför borde SVT ha kunnat komma överens med vilket utländskt nyhetsföretag som helst den hör gången, nästan oavsett villkorens innehåll. De kommersiellt drivna internationella nyhetsbyråerna har naturligtvis inget utrymme för att driva en ideell verksamhet, men den svenska nationens public service-bolag måste ha det i ett sådant här sammanhang.

Sverige skulle för övrigt generellt sett må bra av en reform där offentligt finansierad information släpps fri till allmänhet och företag. I dag säljer till exempel SMHI sin information som vilket kommersiellt företag som helst, trots att skattebetalarna redan betalat materialet. Lantmäteriverket, Bolagsverket och många andra myndigheter gör detsamma.
I Norge har SMHI:s motsvarighet yr.no en mycket klok syn på saken och släpper numera all sin information gratis till vem som helst. Ledningen har kommit fram till att medborgarna redan betalat informationen som därför tillhör medborgarna.

Det finns en växande rörelse även i Sverige för att offentligt finansierad information skall släppas fri med alla nya digitala möjligheter. Förra året inledde tidningen Fokus tillsammans med medievisionären Joakim Jardenberg och bloggen makthavare.se projektet "Makten och öppenheten" för att öka möjligheterna till insyn och öppenhet. (OBS Här måste du paradoxalt nog registrera dig som medlem i gruppen och logga in...!) Men den är bra för dem som gillar att diskutera dessa frågor!

Sådana initiativ behövs. Enligt grundlagens offentlighetsprincip kan vem som helst begära och få ut offentlig information från myndigheterna. Det fungerar oftast också rätt bra, när informationen lämnas ut skriftligt.
Däremot vill många myndigheter helt omotiverat ha betalt för digitala informationsleveranser, trots att de är enklare och mindre belastande! Och andra myndigheter, som Skatteverket med stöd av ledande politiker, vill helst försvåra
utlämningen av fakta just för att det blivit lättare för alla att ta del av informationen digitalt. Obegripligt! Det har jag skrivit om här, här och här.

Men vem vet, plötsligt kommer ett tecken om att insikten kanske börjar komma även hos svenska myndigheter. Sjöfartsverket har nu enligt Ekot beslutat sig för att lägga ut sin interna ViVa-databas helt fritt på verkets hemsida. Mycket bra!
Anders Dahl på Sjöfartsverket konstaterar att informationen finns och att verket ska "gagna sjösäkerheten och då är det lika bra att den länkas ut så att även fritidsbåtsfolket kommer åt den".

Sjöfartsverket och Anders Dahl tänker rätt. Om de hade tänkt fel skulle de utvecklat ett lite programpaket som sajtens besökare skulle ha fått betala för att ta del av. Så gör till exempel SMHI med sina olika tjänster, till exempel "Båtväder plus".
Många tycker kanske att det är rätt att en myndighet får ta betalt för en utvecklad tjänst, en särskild service till dem som är intresserade av den. Viktigare ändå tycker jag dock att det är att myndighetens fakta, det vill säga allmänhetens fakta, fritt ställs till förfogande för medborgare, olika företagare och entreprenörer. Där sker naturligtvis en mycket snabbare produktutveckling än om en myndighet som SMHI själv ska göra allting. Det illustreras för övrigt väl av att SMHI:s sajt inte är någon höjdare; jag misslyckades med att komma vidare till en abonnemangsbeställning om varning för hårda vindar, "välj period" funkade inte för mig...

En guldstjärna till Sjöfartsverket och en busvissling till SVT och SMHI. Det är medborgarna som äger SVT:s produktion och SMHI:s väderfakta, inte SVT eller SMHI.

1 kommentar:

Jardenberg sa...

Hehe, att det krävs inloggning är av det enkla skälet att mailinglistan blir sönderspammad annars. Vi får se om det blir en omtändning på projektet till hösten och om vi isf väljer andra verktyg. Just nu känns det som om blåslampan, från sådana smartskallar som dig, ändå eldar på där det behövs.