De diskussioner jag besökte under tisdagen i Almedalen handlade
mest om framtiden, men på lite olika sätt. Ett intressant seminarium hos
HejDigitalt och Readly hade den något kryptiska rubriken ”Vad händer när ingen
längre vill äga utan låna, hyra och dela?” Den frågan fick vi nog inget direkt
svar på, men det blev en intressant diskussion om digitaliseringens möjligheter
på helt olika områden.
Skicklig moderator var Beata Wickbom, expert på
kommunikation, sociala medier och it-utveckling med mera. Hon ställde bra
följdfrågor på svaren hon fick av dem hon intervjuade, något som även tv-proffs
ibland är alldeles för dåliga på. Det finns intervjuare i alla medier som bara
ställer frågor närmast mekaniskt och inte lyssnar på svaren och därför inte följer
upp dem med följdfrågor.
Så inte i dessa samtal där Beata Wickbom inledde med att
intervjua Jimmy Ahlstrand, strategichef på SVT, om dess framtid när allt färre
tittar på traditionella tv-sändningar. Tittarsiffrorna har länge varit i
princip oförändrade, men nu minskar de. Den egna publiken tittar allt oftare när
den själv vill via SVT Play och andra lämnar SVT och tittar i stället på
Netflix och andra webbsändningar, inte minst via dagspressens snabbt ökande
satsningar på rörlig bild.
Jimmy Ahlstrand påpekade flera gånger att SVT lever i en
bekväm värld med sin säkra licensfinansiering, till skillnad från de
kommersiella kanalerna. Hur säker, eller kanske t o m osäker licensfinansieringen
verkligen är, kan man diskutera, inte minst nu efter Högsta förvaltningsdomstolens
underkännande av licensuttaget på datorer och surfplattor mm. Det är ett ämne
som jag skrivit om förut och som det finns anledning att återkomma till; något
måste ju göras politiskt åt det föråldrade licenssystemet. I det långa loppet
kan man t o m fråga sig hur tillvaron ser ut för public service med tanke på
mediekonsumenternas allt snabbare rörelser. Jag är rätt pessimistisk för public service i framtiden. Faktiskt.
Bortsett från den invändningen var det intressant att följa
den framtidsspaning som Jimmy Ahlstrand bjöd på i samtalet. Likaså ett snabbt samtal
med Inga Birath von Sydow, utvecklingchef på Readly Books.
Readly jobbar med att öka läsningen i digitala medier, både bland vuxna och
barn, de tryckta mediernas Spotify. Ett bra exempel på hur digitaliseringen
förändrar ägandet, i framtiden kanske vi inte har en enda bok i hyllorna hemma,
men tusentals i våra surfplattor, som hon sa.
Även den siste som intervjuades i Wickboms ”digitala stol”,
Anders Tärnell som är marknadschef på Hertz, var mycket intressant att höra på.
Han lät snarare som en utvecklingschef eller it-chef vilket också Beata Wickbom
påpekade. Anders Tärnell berättade om hur Hertz, som vi alla nog tänker på som
ett företag där man kan hyra en bil, nu jobbar hårt med utvecklandet av
digitala tjänster, till exempel för oss som vill finna någon att samåka med.
Onekligen intressant då svenska Hertz ägs av Volvo
personvagnar som borde vara mer intresserade av att sälja bilar, men som
tydligen omdefinierar sina mål av hänsyn till kundernas krav och samhällets
målsättningar. Och naturligtvis även av kommersiella skäl, i förlängningen
gynnar naturligtvis deras strategier verksamheten.
Tärnell berättade också att det globala företaget Hertz
högsta internationella ledning konstaterat att företaget inte är ett bilbolag,
utan ett it-bolag. Det söker hela tiden efter innovationer och nya tjänster
anpassade till tidens krav utifrån insikten om att kundernas önskemål förändras
och måste tillgodoses.
Det är ett faktum som också rör dagspressen som dock kanske
varit lite trögare än t ex Hertz på att omformulera sitt mål för verksamheten.
Nu sker det i rask takt, väl illustrerat i Almedalen där alla större medier som
Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen, TV4, Sveriges Television,
Sveriges Radio och andra inte bara rent journalistiskt bevakar föredrag och
seminarier, utan också visar upp sig själva och frikostigt arrangerar mängder
av programpunkter, på plats live och på nätet.
Idag besökte jag Svenska Dagbladets stora tält i hamnen och
lyssnade på chefredaktören Fredric Karén som intervjuades av Therérese Larsson
Hultin, utrikesanalytiker på SvD, om
framtiden för journalistiken. Karén påpekade bland annat att tidningarnas
verksamhet nu i denna förändringens tid utökas med helt andra verksamheter som
eventarrangörer och andra kommersiella engagemang i helt andra verksamheter.
Jag besökte idag även Expressens så kallade ”valstuga” där politiker
och andra intervjuas varje dag. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson brukar
precis som Karén tala om hur medieföretagen breddar sin verksamhet och även
Aftonbladets Jan Helin säger ungefär samma sak. Aftonbladet är ju svenska mästare
i mediebranschen på att utveckla sin digitala verksamhet på ett imponerande sätt.
Hos Expressen idag diskuterades näthatet av Isabella Löwengrip,
GT:s chefredaktör Frida Boisen, Totte
Löfström, Nyheter 24 samt kd-politikern Caroline Szyber om näthatet och hur det
ska bemötas. Även detta en intressant debatt, kloka synpunkter från dem alla.
Och debatten filmades naturligtvis av Expressen. Precis som
SvD gjorde då dess chefredaktör intervjuades. Egenproducerad tv till publiken
och på internet, ambitiösa montrar i Almedalen med frikostiga program som följs
på plats av massor av besökare.
Dagspressen gör nu sådant som aldrig gjordes förr. Framtiden
är nog redan här…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar