Timmen är sen och ögonlocken tunga efter en lång dag i
Almedalen, men självklart måste jag blogga lite om dagens seminarier. Det
första var i Almegas och Medieföretagens läckra tält nära Kallbadhuset i Visby där
de tillsammans med organisationen Utgivarna arrangerade ett seminarium om
medieutvecklingen, ”Tuffa tider – strålande tider! Medier i ständig utveckling”.
Det blev för mig det mest intressanta seminariet i Almedalen hittills i år.
Här lyfte skicklige moderatorn Bosse Svensson, mediekonsult
och tidigare bl a chefredaktör på Östersunds-Posten och vd för Mkt Media,
tillsammans med sina intervjuoffer fram de positiva sidorna i medieutvecklingen
när debatten oftast, naturligt nog, handlar om problemen. Han inledde med att
intervjua Charlotta Friborg, chefredaktör för Corren i Linköping, och Jan Helin,
publisher för Aftonbladet.
Båda, och deras företag, är mycket framgångsrika, Corren som en urstark regional
medieaktör med pigga aktiviteter på en rad områden, Aftonbladet som Sveriges,
kanske t o m internationellt, mest framgångsrike mediebolag vad det gäller den
digitala övergången.
Nu fick inte de ensamma prata om sina framgångar, ofta med
digitalt anslag, utan Bosse Svensson plockade också upp två papperskramare på podiet, Sofia Wadensjö Karén som är chefredaktör och vd på Tidningen Vi,
samt Niclas Breimar som är chefredaktör på Lokaltidningen Mitt I i Stockholm,
nyligen såld till riskkapitalbolaget Segulah.
De bägge redaktörerna ställde inte alls upp på den digitala
utvecklingen för sina egna verksamheter som främst Jan Helin pratade sig varm
för vad det gällde Aftonbladet. Varken Sofia Wadensjö Karén eller Niclas
Breimar såg någon affär för sina verksamheter i en digitalisering, snarare
tvärtom om jag fattade dem rätt. Mitt I omsätter runt 300 miljoner kronor och
räknar hem en vinst på ungefär 20 procent, eller 60 – 70 miljoner som det sagts
i samband med Stampens uppmärksammade försäljning av bolaget.
Tidningen Vi gick tidigare med förlust, men gör numera en vinst
sedan Sofia Wadensjö Karén rekryterades. Från Aftonbladet där hon tidigare
jobbat med just Jan Helin. Precis som Niclas Breimar, som redigerat Helins
texter då denne var reporter…
Verksamheten för Tidningen Vi är, förutom den tryckta produkten,
också starkt inriktad på bl a event och t o m kundtidningsproduktion. Det
fungerar enligt Sofia Wadensjö Karén och har räddat lönsamheten. Hon sa att
upplägget fungerade bra.
Med i debatten fanns också superintressanta entreprenören mm
Oscar Höglund, en av grundarna till lika intressanta United Screens där tidigare
Google-chefen Stina Honkamaa är vd. Höglund kompletterade tradmediernas chefer
med, för honom, närmast självklara fakta om den digitala utvecklingen i
allmänhet och vad som händer runt YouTube i synnerhet.
United Screens jobbar med rättigheter och hjälper andra
bolag, t ex Helins Aftonbladet, att tjäna pengar på sina rörliga bilder. Själv
fattade jag väl ungefär hälften av det han pratade om, men det lät väldigt klokt,
intressant och bra! Helin, som samarbetar med dem, fattade förhoppningsvis
allt…
Så var det med framtiden och ett riktig bra seminarium om denna.
Därifrån ilade jag till Utgivarnas
två seminarier som båda handlade om pressetiken med lite olika infallsvinklar.
Utgivarnas projekt om att skapa ett nytt pressetisk system där etermedier och
tryckt press samsas under samma paraply var ett diskussionsämne. Om detta har
jag bloggat tidigare och både skeptiskt och kritisk. Och det är jag
fortfarande.
Om detta fick jag också chansen att prata med Erik Fichtelius och Unn Edberg om, ordförande respektive vice ordförande i Utgivarna. Och båda verkade lika förvånade över att det finns någon, som jag, som inte jublar över bildandet av Utgivarna och dess största projekt, införandet av ett gemensamt medieetiskt system för både public service och de av andra än staten ägda medieföretagen.
Om detta fick jag också chansen att prata med Erik Fichtelius och Unn Edberg om, ordförande respektive vice ordförande i Utgivarna. Och båda verkade lika förvånade över att det finns någon, som jag, som inte jublar över bildandet av Utgivarna och dess största projekt, införandet av ett gemensamt medieetiskt system för både public service och de av andra än staten ägda medieföretagen.
Under dessa båda seminarier, som inte blev Almedalens höjdare
i år, de var t o m lite tjatiga och tråkiga, stod dock kulturministern Lena
Adelssohn Liljeroth för ett minst sagt egendomligt angrepp på den icke
närvarande chefredaktören för Svenska Dagbladet, Fredric Karén, vars krönika
nyligen om mediepolitiken hon kritiserade i mycket skarpa ordalag. Mycket märkligt
agerande av ett statsråd, osnyggt och svårbegripligt.
Under dessa seminarier hos Utgivarna diskuterades också
Lexbase och justitiekansler Anna Skarhed fick försvara sitt beslut att inte
åtala sajtens utgivare, ett faktum som jag också tidigare kritiserat på denna
blogg. Det skulle ha varit mycket intressant om JK hade kommit fram till ett
annat beslut och åtalat sajtens utgivare.
Så gestaltade sig dagen i Almedalen för mig medan min fru
Lena, också aktiv i vårt bolag, i stället sprang på det ena vård- och omsorgsseminariet
efter det andra. Vård- och omsorg verkar
onekligen vara det vanligaste ämnesområdet i Almedalen. Men utbudet är enormt
med över 3.300 seminarier och jag ska nog också försöka hinna gå även på några
om helt andra intresseområden än medier, t e x om satsningar på infrastruktur
eller energifrågorna. Almedalen är ju ett gigantiskt universitet där man kan lära
sig mycket om allt!
Och därtill en fantastisk mötesplats, viktigast av allt. Min vårdinriktade hustru och jag själv med ett
medieintresse träffar hela tiden intressanta människor, både sådana som vi
redan känner, men också helt nya kontakter viktiga för oss själva och för vår
professionella verksamhet genom Utkik Media.
Nu är det fyra dagar kvar på årets vecka i Almedalen. De
blir spännande!
Uppdaterad med fler länkar 140703 kl 13.45
Uppdaterad med fler länkar 140703 kl 13.45
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar