Nu har MittMedia redovisat sin nya treårsplan med både
inbesparingar och satsningar. Personalen ska minskas med mellan 130 och 150
tjänster under de kommande åren samtidigt som kursen läggs om mot en
prioritering av den digitala verksamheten. Planen kommenteras kritiskt av
anställda och andra på Facebook och i artikelkommentarer; MittMedias planer
beskrivs som negativa, dystra och sorgliga. Tänk, jag tycker precis tvärtom!
Vad bra att den nya koncernledningen bejakar utvecklingen och försöker rädda
journalistiken, tidningstitlarna och jobben!
Jag har jobbat på Gefle Dagblad i närmare 40 år i en rad
olika roller, från sjöfartsreporter, polisreporter, nyhetschef och senast som
chefredaktör. Under senare år har jag genom mitt företag Utkik Media anlitats
som konsult av koncernen, bland annat för rekryteringar. Närmast ska jag nu rekrytera
chefredaktör till Arbetarbladet.
Koncernen MittMedia har vuxit sakta men säkert under flera
decennier. Först var det bara Gefle Dagblad. Under 70-talet förvärvades Ljusnan, nu inom Hälsingetidningar,
som var nedläggningshotad. Sedan köptes det ena tidningsföretaget efter det
andra och med tiden bildades det stiftelseägda moderbolaget Gefle Dagblads Förvaltnings AB, GD
FAB.
De flesta förvärven var nog ganska spontana, oplanerade
tillfälligheter, innan behovet av stora strukturförändringar var synligt. När GD köpte Sundsvalls Tidning så var det
säljarna som valde köparen, lillebror fick köpa storebror.
Förvaltningsbolaget växte, men koncernsamordningen uteblev. Alla
beslut skulle fattas lokalt, inga synergieffekter utnyttjades. Den lokala
självständigheten upphöjdes till ett ideal, kanske snarare av rädsla för kritik
än av klokhet.
Sedan överrumplades vi av teknikutvecklingen som förändrade
allt. GD FAB ombildades till koncernen MittMedia,
men utan att koncernsamordningen satte fart. Märkligt nog. På flertalet
tidningar inom koncernen ville man nog också att allt skulle vara som förut och
förslag om att utveckla den koncerngemensamma styrkan föll inte i god jord.
Själv slutade jag av dessa skäl på GD med avtalspension vid årsskiftet
2004-2005 då fusionen mellan Arbetarbladet och GD dessbättre hade fullbordats,
men enligt min mening med alldeles för försiktiga direktiv om en effektivitetsvinnande
samordning för att klara framtiden. Två tidningstitlar, javisst, självklart så
länge de är efterfrågade.
Men fusionen borde ha utvecklats till en helt ny organisation
för produktionen av tidningarna på ett helt nytt sätt. Kanske som senare i
Birmingham där gamla konkurrenter på Englands näst största tidningsmarknad görs
av en gemensam redaktion, men med helt olika profiler.Just för att tidningarna ska
kunna finnas kvar; Birmingham Mail, Birmingham Post och Sunday Mercury lever vidare på ett helt nytt sätt
I Gävle slogs sportredaktionerna ihop som en nödlösning för att kunna räkna hem fusionen, men i övrigt skulle nyhetskonkurrensen
fortsätta som om fusionen inte hade gjorts, trots att både ekonomin och teknikutvecklingen allt
snabbare ställde helt nya krav på verksamheten. Och snart började mycket riktigt utvecklingen rusa mot
en helt ny verklighet, helt annorlunda än självbilden i landets tidningshus. En dramatisk förändring och en helt ny ny situation närmade sig.
Nu är vi där. Allt, precis ALLT, är förändrat och därför är det bra att en
ny handlingskraftig koncernledning pekar ut riktningen för att, om möjligt,
rädda både journalistiken, tidningstitlarna, ekonomin och framtiden för denna
stora mediekoncern. Kritikerna finns, men har de några förslag? Vad är
alternativet? Andra lösningar syns sällan i de upprörda kommentarerna när mediekoncernerna
börjar agera.
Svenska Dagbladet och dess ägare Schibsted har också beslutat sig för
att göra något helt nytt och utveckla tidningens verksamhet för att klara
framtiden. Exakt hur vet vi inte ännu, men kommentarerna från kritiska gamla
medarbetare och andra dystra profeter är ofta upprörda och nostalgiskt tillbakablickande.
Visst förstår jag att det kan kännas sorgligt och jobbigt
att få veta att framtiden inte ser ut som den verklighet man är van vid, men
nog är det lite märkligt att den vanligaste kommentaren är kritisk då ens
företag väljer att bejaka utvecklingen och inleda en nödvändig omställning för
att klara de nya kraven.
Det är ju ändå väldigt väl känt att läsarna gör nya medieval
idag. Vi läser mer på nätet, mindre i papperstidningen och ställer helt nya
krav på våra medier. Utvecklingen kräver naturligtvis en anpassning av alla
verksamheter i en föränderlig värld; tänk om samhället hade struntat i att
bygga vägar då bilen uppfanns?
Därför gillar jag att MittMedia numera äntligen agerar. Alternativet
skulle vara förfärligt och förödande.
Uppdaterad med fler länkar 12-12-11 kl 00.38, korrigerad 12-12-11 kl 01.23
Uppdaterad med fler länkar 12-12-11 kl 00.38, korrigerad 12-12-11 kl 01.23
Uppdaterad 12-12-11 kl 14.52
Tidigare texter på denna blogg om MittMedia:
Nystart för MittMedia - Utkiksbloggen 2012-01-19
Umeåmodellen, presstödet och MittMedia - Utkiksbloggen 2011-12-21
Bra rekrytering av MittMedia - Utkiksbloggen 2011-03-22
Umeåmodellen, presstödet och MittMedia - Utkiksbloggen 2011-12-21
Bra rekrytering av MittMedia - Utkiksbloggen 2011-03-22
Länkar om MittMedias treårsplan:
"Slut på gratisfesten" - resume.se 12-12-10
Thomas Pettersohn om besparingarna, "nödvändigt" - dagensmedia.se 12-12-10
Facket: "Vi är väldigt undrande" - dagensmedia.se 12-12-10
MittMedia kapar 150 tjänster - dagensmedia.se 12-12-10
MittMedias vd om sparpaketet - medievarlden.se 12-12-10
Stort sparpaket på MittMedia - medievarlden.se 12-12-10
"Alla vill inte göra den digitala resan" - journalisten.se 12-12-10
MittMedia satsar på digital framtid - journalisten.se 12-12-10
100 journalister bort på MittMedia - journalisten.se 12-12-10
150 tjänster bort inom MittMedia - gd.se 12-12-10
150 tjänster ska bort - arbetarbladet.se 12-12-10
150 tidningstjänster bort - st.nu 12-12-10
150 tjänster bort på MittMedia - allehanda.se 12-12-10
MittMedia ska spara ordentligt - helahälsingland.se 12-12-10
Att 20 procent av journalisterna ska bort var fler än befarat - dt.se 12-12-10
150 jobb bort inom MittMedia - dt.se 12-12-10
DT satsar digitalt och sparar - dt.se 12-12-10
MittMedia bantar med 150 tjänster - dalademokraten.se12-12-10
ÖP har en plan - op.se 12-12-10
150 tjänster bort inom MittMedia - op.se 12-12-10
100 tjänster bort på MittMedias redaktioner - ltz.se 12-12-10
150 tjänster bort inom MittMediakoncernen - sr.se (Jämtland) 12-12-10
MittMedias jätteevarsel tecken på strukturkris för dagspressen - sverigesradio.se (Ekot) 12-12-10
150 tjänster bort från MittMedia - sverigesradio.se (Ekot) 12-12-10
MittMedia skär ned - 150 medarbetare får gå - svt.se 12-12-10
150 tjänster bort inom MittMedia - di.se (TT) 12-12-10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar