Söndagens manifestationer inger onekligen lite hopp om att
intresset för yttrandefriheten ökar, men samtidigt vet man att denna mänskliga
rättighet förtrycks då det gagnar makten, även i Sverige. Detta har Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski
påmint om i en läsvärd artikel. Men det är bra att yttrandefriheten får stort
utrymme i debatten efter morden i Paris. I Sverige är mediernas ansvariga
utgivare viktiga funktionärer i tillämpningen av tryck- och yttrandefriheten. Det
finns därför anledning att reflektera lite över deras uppgift.
Efter morden på Charlie Hedbo följde som ofta en
publicistisk debatt i Sverige om vad som var ”rätt” eller ”fel” att publicera. I
mediedebatten är ordet ”mångfald” ett honnörsord, men det finns ändå ofta en
förväntan om att alla utgivare ska göra ”rätt”. Nu handlade det om publiceringar av
teckningarna från Charlie Hebdo. Annars brukar debatten ofta handla om namnpubliceringar
av brottslingar eller skriverier om politikers och kändisars leverne.
Det krävs inte avskyvärda terrordåd för att få igång
debatten om utgivarnas beslut. Det räcker med ett åtal för ett styckmord i
Gävle 2014 eller gripandet av ”OS-bombaren” Mats Hinze 1997 och många händelser
däremellan, som Hagamannen Niklas Lindgren i Umeå eller massmördaren löjtnant Mattias
Flink i Falun. Eller kändisars bygglov, fortkörningar, inkomster,
kärleksaffärer eller drogberoende. Sådana
gånger har utgivare regelmässigt fattat olika beslut, publicerat eller inte
gjort det. Och många gånger kritiserats internt eller externt för att ha gjort ”fel”.
I debatten om vilka som gjort rätt eller fel är det lätt att
glömma att den ansvarige utgivarens rättsliga position faktiskt förutsätter att
det är denne själv som avgör vad hon eller han publicerar. Och att utgivaren sedan
också personligen får ta ansvar för sitt beslut, etiskt inför Pressens Opinionsnämnd, juridiskt inför domstol eller publicistiskt och moraliskt i debatten. Den svenska tryckfriheten bygger på den ansvarige utgivarens så kallade ensamansvar.
Efter terrorattentaten har debatten i Sverige snarare rört dem som avstått
från att publicera ett material än dem som gjort det. Det handlar om de
satiriska teckningarna i tidskriften Charlie Hedbo, teckningar som anses kunna
kränka och provocera människor. Och
bland annat därför har Aftonbladet valt en försiktig linje och
ställföreträdande utgivaren Lena Mellin har kritiserats för det beslutet.
Expressen gjorde tvärtom och chefredaktören Thomas Mattsson
menade att det var en självklar sak att publicera för att förklara ”bakgrunden
till det fruktansvärda”. Samma sak ute i landet, en del medier gjorde som Västerbottens-Kuriren
och publicerade teckningar, andra gjorde som koncernkollegan Folkbladet i
Västerbotten och avstod.
I Folkbladet manifesterades i stället yttrandefriheten med
en ledarsida utan text, som om den vore censurerad. Ansvariga utgivare gjorde,
precis som de ska göra, olika bedömningar utifrån tolkningen av tillgänglig
information och sina egna värderingar.
Det var organisationen Reportrar utan gränser, RUG, som
uppmanade medier internationellt att publicera teckningarna som en
manifestation efter terrorangreppet. Det kan man förstå och även sympatisera
med i sammanhanget, men det är inte en organisation, om än en respekterad som RUG,
som avgör vad som ska publiceras eller inte. RUG:s uppmaning är därför inte
heller något facit i avgörandet om en utgivare gjort rätt eller fel även om det
säkert kan ha betraktats som ett sådant i den interna debatten på redaktionerna
om saken.
I Sverige är det
endast den ansvarige utgivaren som avgör vad som får publiceras. Det är en
utmärkt ordning. Som utgivare för Gefle Dagblad under 16 år publicerade jag ofta
namn på t ex brottslingar, omdömeslösa politiker och prickade tjänstemän,
mäklare och advokater. Inte sällan även när andra utgivare avstod från att publicera.
Jag tyckte som ansvarig utgivare, och gör så fortfarande, att
utgångspunkten för bedömningen alltid ska vara att alltid publicera så mycket
som möjligt, läsarna har en rätt att få veta. Undantagen kräver starka argument.
Vad det gäller de satiriska teckningarna kan jag på rak arm
inte erinra mig någon liknande situation under min tid som utgivare, men om jag
hade varit utgivare idag hade jag nog publicerat dem, inte som en
manifestation, men för att ge läsarna en chans att förstå och bedöma själva. I
Sverige är vi ju inte så förtrogna med satir, särskilt inte den franska.
Peter Kadhammars skrev nyligen en text i Aftonbladet som
påminde om ett annat planerat terrordåd och att det också kan vara farligt att
inte publicera namn. Det handlade om attentatsplanerna mot den danska tidningen
Jyllands-Posten för några år sedan. Hans syn på saken kan mycket väl applicerats
på många situationer, och inte bara terrordåd, där utgivare måste fatta beslut
om att publicera en identitet eller inte.
Det så kallade ”allmänintresset” accepteras inte alltid av
publiceringskritiska röster som motiv i samband med olika kontroversiella publiceringar;
namnet på en icke allmänt känd förbrytare anses till exempel kanske inte ha
något allmänintresse. Och det kan väl stämma vad det gäller namnet och personen
som sådan, men det är på den punkten Kadhammar klokt vidgar synen på
allmänintresset.
Han påpekar helt korrekt att ett namn också ger en
individkoppling, brottslingen får ett ansikte även om ingen riktigt vet vem det
handlar om. Det är inte längre en jihadist eller en muslim som begått brottet
just för att de råkar tillhöra de kollektiven, inte heller någon i ett
geografiskt kollektiv som boende i Rosengård eller Rinkeby. Och inte heller någon
ur en yrkesgrupp som en tv-profil, polis eller taxichaufför, identiteten påminner
oss i stället om att det handlar om en
individ, en människa av kött och blod. Tänkvärt.
Det hävdas inte sällan i den pressetiska debatten att det
blivit värre, att mediernas utgivare numera oftare än förr publicerar namn på
till exempel brottslingar. Det är fel, förr i tiden, med varierande intensitet
över tid, publicerades fler namn på både brottslingar av alla de slag, våldsverkare,
rattfyllerister och andra grupper, till och med på dem som då benämndes
sinneslöa. Även vad det gäller olycksoffer.
Det är naturligtvis bra att tidigare slentrianmässiga
namnpubliceringar upphört. Samtidigt är det inte bra om mediernas strävan efter
att vara så etiska som möjligt leder till en slentrianmässig utebliven
publicering av identiteter.
Därför är det viktigt att minnas vilken funktion den
ansvarige utgivaren har; det är hon eller han som ensam har att fatta beslut om
vad som publiceras eller ej. Ingen annan.
Att publicera teckningarna från Charlie Hedbo för att manifestera
tryck- och yttrandefriheten var kanske egentligen ett rätt enkelt beslut för en
del utgivare, nästan lika enkelt som att inte göra det. Att däremot gång på gång manifestera yttrandefrihetens betydelse i vardagen lokalt och regionalt med beslut om publiceringar och namnuppgifter rörande fifflande politiker,
våldsverkare, knarklangare eller bedrägliga direktörer i utgivningsområdet är nog svårare beslut för den ansvarige utgivaren.
Kompletterad och korrigerad 150113 kl 01.38
Relevanta länkar:
Hyckleri av vissa ledare i marschen - artikel aftonbladet.se 1501011
Tidsandan går aldrig att lita på - ledare i DN av chefredaktör Peter Wolodarski
Viktig journalistik - men flera mediemissar - artikel av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson
Sergels Torg idag - hela talet - tal av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson vid manifestationen
Att publicera eller inte publicera - det är frågan - Mediestrategen Brit Stakston gästbloggar i Dagens Media
Starka känslor kring den blanka ledarsidan - nyhetsartikel folkbladet.nu
Teckningarna som världen måste få se - Text av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson 150108 om terrordådet
Aftonbladet kapar loggan - men avstår serieteckningar - artikel dagensmedia.se 150109
Kompletterad och korrigerad 150113 kl 01.38
Relevanta länkar:
Hyckleri av vissa ledare i marschen - artikel aftonbladet.se 1501011
Tidsandan går aldrig att lita på - ledare i DN av chefredaktör Peter Wolodarski
Viktig journalistik - men flera mediemissar - artikel av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson
Sergels Torg idag - hela talet - tal av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson vid manifestationen
Att publicera eller inte publicera - det är frågan - Mediestrategen Brit Stakston gästbloggar i Dagens Media
Starka känslor kring den blanka ledarsidan - nyhetsartikel folkbladet.nu
Teckningarna som världen måste få se - Text av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson 150108 om terrordådet
Aftonbladet kapar loggan - men avstår serieteckningar - artikel dagensmedia.se 150109
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar