Personfrågor, pengar eller kulturskillnader? Den spruckna affären mellan MittMedia och
Schibsted väcker många frågor om vad som egentligen hände. Dessa får man inget
svar på i de kryptiska och närmast identiska kommentarerna från ledande
företrädare som Raoul Grünthal, Lars Leijonborg och Thomas Peterssohn. Den
senare brukar var mycket öppen i sina kommentarer, men inte denna gång. För honom
och MittMedia måste det vara en rejäl besvikelse och för branschfolk kan nog
beskedet generera vibbar à la Stampen. Vad händer nu?
Det var i våras som Schibsted och MittMedia gick ut med att
de inlett förhandlingar om att bilda en ny mediekoncern där Svenska Dagbladet, SvD,
och MittMedias alla tidningar skulle ingå. Och detta ovanpå en redan inledd fusion
mellan MittMedia och Promedia. Schibsted och MittMedia sa att hela affären
skulle vara klar före jul.
Och nu ett par veckor före jul avslutas förhandlingarna
trots att Thomas Peterssohn menar att ”idén som sådan fortfarande är relevant”.
Schibsteds Raul Grünthal säger att ”analysen som låg bakom planerna på ett samgående
fortfarande gäller” samt att ”ingen stänger några dörrar för framtiden”. Det är bara det att ”förutsättningarna inte
finns just nu”.
MittMedias styrelseordförande Lars Leijonborg har hittills
inte sagt någonting, men skriver i ett pressmeddelande att det har varit ”bra och
givande diskussioner” som han är nöjd med, men att parterna står en bit från
varandra och att det därför inte är ”meningsfullt att förnya
avsiktsförklaringen”.
Kryptiska och motsägelsefulla kommentarer som kan leda
tankarna åt vilket håll som helst om varför de stolta planerna inte fullföljs.
MittMedias vd Thomas Peterssohn är trots sina ovanligt försiktiga uttalanden
ändå tydligast då han till Resumé säger att den spruckna affären beror på ”ekonomiska
faktorer”.
Att det inte har varit lätt att komma överens om miljonrullningen
i den här affären kan man förstå med tanke på branschens vikande siffror och
riskerna med det oklara politiska läget rörande presstödet, men samtidigt var
det väl just behovet av strukturförändringar och chansen till stora samarbetsfördelar
och ekonomiska vinster som var målet för affären? Skulle det vara enbart
oenighet om ekonomin så borde affären ha spruckit tidigare än just under den
månad då allting skulle vara klappat och klart.
Att fusioner är komplicerade har jag egna erfarenheter av då
Gefle Dagblad och Arbetarbladet skulle gå ihop och även senare som konsult i
liknande sammanhang på andra håll i landet. Men då tänker jag mindre på de ekonomiska
faktorerna utan snarare på hur man ska överbrygga kulturskillnaderna som alltid
finns mellan olika organisationer. Och personfrågorna som alltid också är
närvarande när reviren hotas. Allt detta berörde jag i ett blogginlägg i våras
då planerna på affären presenterades.
Att det utöver svåra ekonomiska frågor i ett så stort
projekt också finns komplicerade person- och kulturfrågor är således uppenbart.
Börsnoterade Schibsted och stiftelseägda MittMedia lever på sitt sätt i skilda
världar. MittMedia och Promedia är också väldigt olika företag där det förstnämda
blir allt mer centraliserat och tämligen låst vid sin egen mycket tydliga modell
om hur den digitala omställningen ska gå till.
Promedia har på ett helt annat sätt arbetat med de frågorna
och det var om jag minns rätt också just därför MittMedia genom Thomas
Peterssohn som styrelseledamot i Promedia var kritisk till dess digitala
strategi och under den processen växte planerna på en fusion mellan Promedia och
MittMedia fram. Redan den fusionen är ett
svårt projekt. Entusiasmen är, som jag förstår det, tämligen begränsad hos medarbetarna
inom Promedia med stolta tidningar som Nerikes Allehanda och Vestmanlands LänsTidning. Och vad är tanken, ska MittMedias
strategi appliceras även på Promedias skilda mediehus? Det lär inte bli lätt.
Och samtidigt som MittMedia är ny majoritetsägare i Promedia
har förhandlingarna pågått med Schibsted om ett samgående med SvD. Besvikelsen är nog stor särskilt inom MittMedia över att projektet
havererat, men på Svenska Dagbladet kan jag tänka mig att budet snarare möts av
lättnad trots tidningens utsatta position. Journalistklubbens ordförande Thomas
Berglund tycker att det är mycket bra att avsiktsförklaringen inte förlängts.
Även i vd Gunillas Askers diplomatiska svar till Resumé
tycker jag man kan ana en viss lättnad mellan raderna. Jag har svårt att tänka
mig att chefer och medarbetare på SvD längtar efter att få se MittMedias vd Thomas
Peterssohn sekunderad av redaktionella chefen AnnaKarin Lith segla in till ett
stormöte på redaktionen…
Thomas Peterssohn har nog närmast på heltid jobbat med dessa
fusioner under det senaste året och det har säkert varit en jobbig tid för
koncernledningen i MittMedia som redan tidigare drabbats av prövningar då
privatmarknadschefen Petra Bjernulf och affärsmarknadschefen Peter Karlsson avgick.
Även EK-koncernen med Eskilstuna-Kuriren och Sörmlands Media är en viktig part i fusionsspelet som minoritetsägare i Promedia. Och EK-koncernen har på kort tid tappat så gott som alla toppchefer som fanns där för bara något år sedan, ett förhållande som branschpressen konstigt nog inte fördjupat sig i.
Även EK-koncernen med Eskilstuna-Kuriren och Sörmlands Media är en viktig part i fusionsspelet som minoritetsägare i Promedia. Och EK-koncernen har på kort tid tappat så gott som alla toppchefer som fanns där för bara något år sedan, ett förhållande som branschpressen konstigt nog inte fördjupat sig i.
Nu senast slutade PeO Wärring sedan han drabbats av sjukdom,
men dessförinnan avgick brådstörtat Södermanlands Nyheters chefredaktör Göran
Carstorp och dess vd Robert Jonsson som då kort dessförinnan också utsetts till
koncernchefen Sören Axelssons efterträdare. Även försäljningschefen Anders Hall slutade.
Flera tunga avhopp i EK-koncernen således ovanpå förändringarna
i MittMedias koncernledning. Förändringar som knappast har förbättrat MittMedias
förmåga att driva processerna vidare gentemot Promedia och EK-koncernen. Och nu spricker samtidigt planerna på
samgåendet med Svenska Dagbladet.
Frågan är vad som händer nu eftersom de olika fusionerna
naturligtvis berör eller till och med är beroende av varandra. Leif Holmkvist
konstaterar t ex i Resumé att MittMedia var beroende av de 300 miljoner
Schibsted skulle skicka med Svenska Dagbladet eftersom pengarna skulle användas
för att lösa ut EK-koncernen ur Promedia.
Thomas Peterssohn hade nog ingen bra dag på jobbet idag och
hans koncern har problem med sjunkande upplagor och försäljningssiffror. Leder
den spruckna affären måhända till en form av dominoeffekt där processerna både
inom den egna koncernen och dess planer runt Promedia försvåras?
Under hösten har det synts och hörts jämförelsevis lite från
koncernledningen i MittMedia jämfört med självsäkra utspel tidigare. Det är möjligen ett tecken på att tillvaron hårdnat
och Thomas Peterssohn säger också följande till Resumé:
– Nu fokuserar vi på vår verksamhet där vi har mycket att
jobba med, både vad gäller Mittmedia och Promedia. Allt fokus ligger på det interna arbetet.
Det ska bli intressant att se vad det
innebär.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar