Nu ramlar nyheterna in om sökandet efter nya och effektivare
organisationsmodeller i medievärlden. Idag tisdag kom nyheten om att både
Norrköpings Tidningar, NT, och Corren får nya chefredaktörer, båda rutinerade
långvägare på sina tidningar. Och båda är tidigare meriterade sportjournalister,
en klassisk bas för en redaktörs karriär. Det nya är att de inte blir ansvariga
utgivare. Det uppdraget centraliseras till hela Östgöta Media.
För en dryg månad sedan filosoferade jag i en text på denna
blogg om att den ansvarige utgivaren byter skepnad när medierna organiseras om. Jag
konstaterade att Hallpressen och EK-koncernen redan infört nya organisationer
med ett centraliserat utgivarskap, men att lite hittills hänt i den riktningen till
exempel inom MittMedia även om Allehanda och Sundsvalls Tidning nyligen fått
samma chefredaktör och ansvarig utgivare, Anders Ingvarsson. Frågan är om det
är en permanent lösning eller ej. Svaret sammanhänger kanske med hur framtiden
planeras för dessa tidningar och då särskilt vad det gäller Allehandas och editionen Tidningen Ångermanlands framtida utveckling.
Vad det gäller Norrköpings Tidningars Media AB, NTM-koncernen,
spekulerade jag i att det kanske sker något snart i Östergötland där Corren och
Norrköpings Tidningar ges ut bara några mil från varandra. Några veckor senare
kom nyheten om att Anna Lindberg utsetts till publisher för hela Östgöta Media.
Och så kom nyheter om besparingspaket. Och så avgick NT:s chefredaktör Anders
Nilsson.
Och idag fick vi veta att sportchefen Mats Willner, 47 år, på
NT blir tidningens nye chefredaktör samt att redaktionschefen och tidigare
sportchefen Christer Kustvik, snart 44 år, blir Correns nye chefredaktör. Två
meriterade långvägare och hängivna trotjänare får nu helt nya roller efter
många år i redaktionernas korridorer; båda två har jobbat där runt 25 år.
De bägge nyutnämnda chefredaktörerna blir således inte ansvariga
utgivare. Det ansvaret för hela Östgöta Media läggs i stället på Anna Lindberg, 41 år, och nyutnämnd publisher. Innehållet i tjänsterna för de nya
redaktörerna blir därför annorlunda jämfört med uppdraget för en traditionell
chefredaktör och ansvarig utgivare.
Av kommentarerna framgår det bland annat att de får
möjlighet att skriva mycket och att synas utåt. Anna Lindbergs nya roll ser
också annorlunda ut än för tidigare utgivare. Hon blir ansvarig för innehållet
i en rad olika titlar gjorda av olika redaktioner utspridda på ett stort geografiskt
område.
Anna Lindberg började 1999 inom koncernen direkt
efter sin journalistutbildning. Hon har sedan haft en rad olika chefsroller inom
det som idag är NTM, inte minst rörande olika utvecklingsprojekt i alla kanaler.
- Anna har djup och bred kunskap kring publicistik, stor
erfarenhet från både tidning, webb och tv och mycket stort kunnande om och
intresse för digitala medier, sa Lennart Foss, koncernchef för NTM i
en kommentar då hon för bara knappt ett år sedan blev chef för Corren.
Nu är hon både ekonomiskt och publicistisk
ansvarig som publisher och ansvarig utgivare för hela Östgöta Media AB som bildades
2008 och omfattar Corren, NT, Folkbladet, Motala Vadstena Tidning och
Västerviks-Tidningen samt gratistidningar, tv-kanaler och en rad sajter. För
Folkbladet blir hon dock inte ansvarig utgivare eftersom den titeln får
presstöd och då kräver de föråldrade och utvecklingsfientliga reglerna en egen
utgivare.
Det är en intressant lösning som presenterats i Östergötland,
men det var inte där NTM först sjösatte de tidstypiska renoveringarna av
ledarskap och organisation. Sista dagarna i oktober meddelades det att Norrbottens Medias vd Erik Ranängen avgår och efterträds av Norrbottens-Kurirens
chefredaktör Mats Ehnbom. Samtidigt utsågs Norrländska Socialdemokratens
chefredaktör Kalle Sandhammar till vice vd för Norrbottens Media där bägge
tidningarna ingår. Både Ehnbom och Sandhammar fortsätter också som chefredaktörer
och – om jag förstått rätt – även som ansvariga utgivare för sina respektive
tidningar, till skillnad från lösningen i Östergötland.
Lennart Foss konstaterade i en
kommentar till Medievärlden att ”den redaktionella kompetensen behövs i vd-jobbet” och pekade
bland annat på de goda erfarenheterna av den lösningen på Upsala Nya Tidning, tidigare med Hanna Stjärne och nu med Charlotta Friborg i rollen som publisher. Kloka
ord! Det är en intressant utveckling jämfört med läget i Sverige för några
decennier sedan.
Då var det en lätt infekterad diskussion i Sverige mellan
kritiska publicister och envisa direktörer om de senares allt för stora
inflytande på tidningarna, under många år manifesterat av deras rätt
hemlighetsfulla ”Lindesbergsgrupp”, där direktörer för landsortstidningar
träffades för social samvaro och för erfarenhetsutbyte. Utredningar gjordes och
nyckeltal jämfördes om hur de olika tidningarna och deras redaktioner sköttes,
men på de flesta tidningarna, om ens på någon, fick chefredaktörerna ta del av
materialet.
Om jag inte minns fel så var det nog Tomas Brunegård som i
sin snabbt växande nya maktposition inom Stampen i princip avskaffade den bland
redaktörer rätt illa ansedda Lindesbergsgruppen. Om jag förstått saken rätt
tyckte han att det var en otidsenlig lösning och sa nej till deltagande för direktörerna
på gruppens ökande antal tidningar. Men jag kanske minns fel…
Nåväl det är bra och intressant att NTM nu tydligen
målmedvetet i koncernen lyfter in den publicistiska kompetensen i vd-rollen. Det
har ju också skett tidigare i till exempel Umeå där Västerbottens-Kurirens
tidigare chefredaktör Sture Bergman blev vd och koncernchef efter Erik Orring.
Och Aftonbladet har ju utsett chefredaktören Jan Helin även till vd,
det vill säga publisher. Gunilla Herlitz är ytterligare ett exempel.
Jag tror att en publisher ofta, men kanske inte alltid, är en klok lösning med tanke på medieutvecklingen. Det vore farligt för många mediehus idag
med en vd som inte kan och förstår det publicistiska arbetet och det förhållandet
var tyvärr inte så ovanligt för några decennier sedan. Och bland dessa var inte
alltid journalister och deras uppdrag särskilt uppskattat.
Men det fanns naturligtvis också exempel på motsatsen och
det mest kända exemplet är väl det utmärkta samarbetet mellan Expressens
chefredaktör Bo Strömstedt och tidningens vd, framlidne Åke Ahrsjö. Deras
ömsesidiga respekt för varandras roller blev stilbildande för kloka
efterföljare på i vart fall några tidningar ute i landet.
Men tristare exempel fanns tyvärr också och motsättningar
mellan direktörer och publicister kunde ibland också prägla samarbetet inom
till exempel Tidningsutgivarna, TU, där saken kunde ventileras i tröttsamma och onödiga diskussioner.
Självklart var och är både direktörens och redaktörens insatser lika viktiga
för ett medieföretags verksamhet och jag har under årens lopp mött direktörer
som varit utmärkta publicister och redaktörer som skulle ha blivit bra
direktörer.
Vart MittMedia är på väg kommer för övrigt enligt uppgift att diskuteras på Publicistklubben Södra Norrland, PK, i Härnösand den 16 november. Intressant eftersom det i höst, till skillnad från tidigare, inte hörts så mycket om MittMedia från koncernledningen.
Till PK-mötet kommer enligt uppgift ordföranden Lars Leijonborg och koncernchefen Thomas Peterssohn, för övrigt själv ett bra exempel på en vd som varit journalist och dessutom vinnare av Stora Journalistpriset. MittMedias utveckling berör läsare och medarbetare från Gävle och Falun upp till Östersund och Örnsköldsvik och naturligtvis även många i andra delar av landet. Därför får man hoppas att arrangörerna också kan sända diskussionen på webben.
Korrigerad 151104 kl 04.54. 06.39
Korrigerad 151104 kl 04.54. 06.39
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar