Med MittMedias och Schibsteds planer på en ny koncern stärks
banden ytterligare mellan de stora medieaktörerna. Mittmedia får 70 procents ägande i den nya koncernen.
Schibsted får genom Svenska Dagbladet, SvD, 30 procent och blir
minoritetsägare. Och i den modellen ser således de båda koncerncheferna stora
fördelar för sina respektive företag. Personkopplingar både mellan de båda koncerncheferna och andra chefer inom de berörda företagen har nog haft och
får även senare stor betydelse när allt ska samordnas.
Att koncerncheferna Raul Grünthal i Schibsted och Thomas
Peterssohn i MittMedia som drivande krafter gillar samgåendet är begripligt,
men vad MittMedias ordförande Lars Leijonborg, styrelse och ägare ser för
möjligheter är svårare att förstå med den begränsade information som
offentliggjorts. MittMedia är samtidigt på väg in i en fusion med Promedia
vilket ger möjligheter, men också genererar en rad samordningsproblem, frågor
som ska hanteras tillsammans med Promedias andre delägare Eskilstuna-Kuriren.
Både Kurirens och MittMedias koncernledningar är försvagade
på grund av personfrågor. Ledande företrädare som privatmarknadschefen Petra
Bjernulf och företagsmarknadschefen Peter Karlsson i MittMedia har hoppat av. I
Eskilstuna-Kurirens koncern har Södermanlands Nyheters förre chefredaktör Göran
Carstorp och dess förre vd Robert Jonsson brådstörtat lämnat sina tjänster. Jonsson
hade då dessutom hunnit bli utnämnd till ny koncernchef innan han några dagar
senare hoppade av.
Bakgrunden till avhoppen kan säkert beskrivas på olika sätt
beroende vem man talar med, men dessa tyder ändå på spänningar mellan
topptjänstemännen inom de bägge koncernledningarna. Motsättningar som koncerncheferna haft svårt
att hantera.
MittMedias engagemang i Promedia har redan påverkat den ansträngda
koncernledningen där vd Thomas Peterssohn närmast helt ägnat sig åt den affären.
Det har inte varit särskilt populärt inom koncernen där den redaktionella
chefen Anna-Karin Lith fått en stark position.
Och nu lägger Thomas Peterssohn ännu en affär på bordet där
MittMedia och Svenska Dagbladet bildar en ny koncern. Schibsted är nog vinnaren
som nu kan slippa bära ansvaret för en eventuell nedläggning av SvD, t ex om
politikerna efter Anette Novaks medieutredning förändrar presstödet radikalt.
SvD är en stor presstödsmottagare och MittMedia lyfter driftsstöd
till Arbetarbladet, Länstidningen i Östersund och Dala-Demokraten. Den nya
koncernen skulle enligt uppgift idag göra en vinst på 150 miljoner kronor, varav
hela 110 miljoner i statligt presstöd. De politiska besluten är därmed en stor
risk för affären.
Det finns självklara vinster med affären, som
synergieffekter vad det gäller utvecklingsfrågor, teknik och annonspaket. Schibsted kan få tillgång till MittMedias
lokala marknader. Men vad får då MittMedia i utbyte utöver ansvaret för SvD som
kan kosta flera hundra miljoner att avveckla då den dagen kommer?
SvD:s varumärke är starkt i Stockholm, men inte i övriga
Sverige. Men med en ny modell för SvD kan man kanske ändra på den saken. Att
SvD skulle fortsätta precis som hittills tror jag varken Grünthal eller Peterssohn
tycker eller är beredda att ha som utgångspunkt för affären.
Jag tror inte att man ska underskatta Thomas Peterssohns
förmåga att se en smart lösning. Vad vet jag, men han kanske har en idé om att konvertera
SvD till en renodlad näringslivstidning och konkurrent till Bonniers
framgångsrika Dagens Industri, ett projekt som också säkert skulle vara
intressant för Bonniers konkurrent Schibsted.
Peterssohn har en gemensam bakgrund med Raul Grünthal just
vad det gäller näringslivsjournalistik, bl a genom deras tid på Finanstidningen.
Båda har också varit chefer för TT och under en period var Grünthal Thomas Peterssohns
styrelseordförande i TT. Personkemin och en troligen gemensam syn på branschens
problem och behov har nog betytt mycket för den här affären.
I MittMedias koncernledning har avhoppen lett till en ny arbetsfördelning
och avvaktande tf-lösningar. Möjligen en
medveten strategi för att senare kunna utnyttja fusionerna med både Promedia
och SvD då det säkert kommer att bli chefer över både här och där. I MittMedia
är för övrigt Birgitta Löwestedt tf privatmarknadschef och har en bakgrund
inom Promedia och Nerikes Allehanda. Hon kan dessa organisationer och det är
naturligtvis värdefullt för samordningen. Personkontakter igen, således.
Det kan säkert bli en helt ny ledningsorganisation inom både
MittMedia, Promedia och den nya koncernen. Det har till och med spekulerats i att
MittMedias ledning skulle sätta sig i Schibstedhuset i Stockholm. Thomas
Peterssohn bor i Stockholm och med de olika nya affärerna rör sig MittMedia
söderut och Stockholm kan bli en naturlig lokalisering för något som MittMedia
faktiskt saknar idag, ett huvudkontor.
Det är en spännande tanke eftersom huvudägaren Nya
Stiftelsen Gefle Dagblad och dess lokalt starkt förankrade liberala företrädare
alltid sett Gävle som koncernens huvudort. Men den tanken har kanske övergetts
eftersom Gävle och koncernens ursprungliga modertidning Gefle Dagblad numera snarare fått minskat inflytande i koncernen.
MittMedias gemensamma redigering hamnade t ex i Sundsvall
och sportbevakningen ska ledas från Östersund. Dessa förändringar finns det säkert
kritiska synpunkter på inom MittMedia, både genom de geografiska besluten och
om en ökande centralisering, senast genom utnämningen av Gunilla Kindstrand
till koncernövergripande kulturchef.
Gunilla Kindstrand är en etablerad och välkänd kulturprofil,
känd från bl a SVT och programmet Röda Rummet, och kommer säkert att göra ett
kanonjobb i ett spännande samordningsarbete. Men både det uppdraget, en koncernövergripande
sportchef, Mattias Wallström, och en centraliserad redigering är beslut som kan
föda kritik på utgivningsorterna där inflytandet minskar. Men hittills
förefaller utgivargruppen under den redaktionella chefen Anna-Karin Lith att vara
med på noterna.
Hälsinge-Tidningar får en ny chefredaktör efter Gunilla
Kindstrand, nämligen Thomas Sundgren, redaktör och biträdande ansvarig utgivare
på Schibsteds nyhetstjänst Omni. Tidigare var han på Aftonbladet. Ett starkt
namn som också underlättar kommande utbyten mellan MittMedia och hans forna arbetskamrater
och arbetsgivare Schibsted. Intressanta personkopplingar igen, således.
Samtidigt slutar Allehandas chefredaktör Jimmie Näslund, 36
år, och blir i stället vd för nybildade Södermanlands Media AB, ett
dotterföretag till Eskilstuna-Kuriren och det företag som ska samordna
verksamheterna i koncernens mediebolag, bland annat Katrineholm-Kuriren,
Södermanlands Nyheter och Eskilstuna-Kuriren. Och därutöver också naturligtvis samverka
med sina forna kolleger i MittMedia rörande Promedia.
Det är ett svårt uppdrag och det ska han göra tillsammans
med Peo Wärring som lämnat jobbet som chefredaktör för Eskilstuna-Kuriren och blivit
ansvarig utgivare för alla tidningar i gruppen, en upphöjelse som nog väckte en
viss förvåning i branschen. Inte minst efter Wärrings lite för glada krogkväll
för något år sedan, en händelse han själv uttalat sig öppenhjärtigt om i Kuriren.
Jag har generellt sett alltid gillat samarbeten och fusioner.
Vi måste och kommer att få se fler sådana i mediebranschen eftersom utvecklingen
kräver detta, men jag vet av egen erfarenhet också att kulturskillnader och
personfrågor alltid kan skapa problem i sådana sammanhang. Och nog tar MittMedia
på sig ett stort ansvar med allt som nu är på gång.
Jag hoppas att det går bra, lycka till! Trots allt...
Uppdaterad, korrigerad och nya länkar 150515 kl 00.24, 150515 kl 15.55, 150516 kl 23.19, 150518 kl 21.02
Intressanta länkar i sammanhanget:
MittMedia tänker nog rätt - men hymla inte om SvD - krönika av chefredaktör Thomas Mattsson, expressen.se 150517
Frågorna SvD och MittMedia måste hantera - krönika av Mikael Marklund, medievarlden.se 150513
Extapodd: SvD + MittMedia - Podden MattssonHelin 15051
EK:s vd: "Vi är intresserade" - nyhetsartikel medievarlden.se 150512
Mattsson om den nya mediekoncernen: En process för att bli av med SvD - nyhetsartikel dagensmedia.se 150512
MittMedias vd: Inte sista konsolideringen - intervju med Thomas Peterssohn, medievarlden.se 150512
Grünthal om storaffären - intervju med Raul Grünthal om nya koncernen, medievarlden.se 150513
"Vi leder förändring i stället för att drabbas" - intervju med Raul Grünthal, Schibsted, resume.se 150512
Schibsted och MittMedia planerar ny mediekoncern - nyhetsartikel resume.se 150512
Uppdaterad, korrigerad och nya länkar 150515 kl 00.24, 150515 kl 15.55, 150516 kl 23.19, 150518 kl 21.02
Intressanta länkar i sammanhanget:
MittMedia tänker nog rätt - men hymla inte om SvD - krönika av chefredaktör Thomas Mattsson, expressen.se 150517
Frågorna SvD och MittMedia måste hantera - krönika av Mikael Marklund, medievarlden.se 150513
Extapodd: SvD + MittMedia - Podden MattssonHelin 15051
EK:s vd: "Vi är intresserade" - nyhetsartikel medievarlden.se 150512
Mattsson om den nya mediekoncernen: En process för att bli av med SvD - nyhetsartikel dagensmedia.se 150512
MittMedias vd: Inte sista konsolideringen - intervju med Thomas Peterssohn, medievarlden.se 150512
Grünthal om storaffären - intervju med Raul Grünthal om nya koncernen, medievarlden.se 150513
"Vi leder förändring i stället för att drabbas" - intervju med Raul Grünthal, Schibsted, resume.se 150512
Schibsted och MittMedia planerar ny mediekoncern - nyhetsartikel resume.se 150512
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar