Idag söndag har Expressen fyllt 70 år. Expressen är ett av Sveriges
mest framgångsrika medieföretag, länge i en egen division, senare i hård
konkurrens med Aftonbladet och nya medieaktörer. Tidningen är älskad och hatad beroende
på vem man talar med. Själv har jag på Gefle Dagblad, GD, under många år ilsket konkurrerat med Expressen, men också långt dessförinnan flitigt extraknäckt för tidningen, bland annat som vikarierande
riksredaktör i Gävle. Fan vet vad som var roligast…
Expressen kan se tillbaka på en stolt historia och det gör man
med all rätt kring detta jubileum. Chefredaktören Thomas Mattsson skriver om 70-åringen här och här i intressanta texter. Annars är jag övertygad om att mediehusets
ledning och medarbetare hellre blickar framåt.
På Expressen finns en stark beslutsamhet och drivkraft som borgar för nya framgångar, inte minst i de digitala kanalerna. Den digitala omställningen och andra nya utmaningar är en svår resa för alla medieföretag. Även under jubileumsåret har Expressen tvingats meddela att det blir nedskärningar och dessutom slutade vd Bengt Ottosson under uppseendeväckande former.
På Expressen finns en stark beslutsamhet och drivkraft som borgar för nya framgångar, inte minst i de digitala kanalerna. Den digitala omställningen och andra nya utmaningar är en svår resa för alla medieföretag. Även under jubileumsåret har Expressen tvingats meddela att det blir nedskärningar och dessutom slutade vd Bengt Ottosson under uppseendeväckande former.
Omorganisationer och sparpaket motiveras ofta med att
resurserna behövs för satsningar, oftast digitala. Så även på Expressen och det
är ingen tillfällighet att tidningen haft uppmärksammade framgångar
med sina direktsända tv-projekt. Plötsligt är Expressen, liksom Aftonbladet, ett
skickligt tv-bolag! Public service har kommit på efterkälken gång på gång vad
det gäller direktsändningar då det dragit ihop sig, som på Krim. Reportern Niklas Svensson är numera en av landets mest kända tv-profiler, utan att jobba på SVT.
När Expressen föddes var också nytänkandet och teknik
viktiga faktorer för framgångar. Tidningen blev berömd för sin avancerade
distribution i hela Sverige; Expressen satsade på flygtransporter för att få ut
tidningarna över hela landet.
Just tidningens satsning på att vara en synlig rikstidning
var ett påtagligt kännetecken, länge också manifesterat av Expressens redaktioner
över hela landet. Riksredaktörerna hade en stark ställning på
reaktionen och jag tackade själv ja en gång till ett erbjudande om det jobbet i Gävle. Det skedde under
en märklig anställningsintervju på anrika Grand Central Hotel, CH, i Gävle.
Där bjöd Expressens legendariske redaktionschef Sigge Ågren
på lunch tillsammans med avgående riksredaktören i Gävle, Olle Blid,
som skulle börja jobba på huvudredaktionen i Stockholm. Det här var nog i slutet av 60-talet, kanske i början av
70-talet, och då var jag polisreporter på GD.
Sigge Ågren åt och pratade och pratade och jag,
kanske runt 25 år gammal, undrade när han, möjligen skulle ställa någon fråga rörande jobbet. Det kom en enda sådan från honom.
- Vet du vad en stingpinne är för något?
- Javisst, sa jag, är det inte en sådan där grej man sätter
på cykeln med en lite flagga på?
- Bra, sådant måste man kunna, du är anställd!
Stingpinnen var en viktig symbolisk pryl för tidningen med
sting och den gjordes känd av Expressens reporter Gösta Ollén. Begreppet ”tidningen
med sting” är sedan lång tid och för evigt förknippat med Expressen, inte minst
genom den glada getingen.
Det hade onekligen varit kul och spännande att bli
riksredaktör för Expressen, men dels fick jag ett bra bud av redaktionschefen
Tord Bergkvist för att stanna på GD, dels började jag tveka om jag verkligen
var rätt person för jobbet. Detta sedan jag förstått att det handlade väldigt
mycket om sportbevakning och det var inte min bästa gren, tyckte jag. Jag backade
ur.
Ny riksredaktör i Gävle blev i stället senare Ove Toresson, redaktionssekreterare på GD och därmed en av mina chefer. Han blev kvar på
Expressen i många år och under flera av dessa vikarierade jag för honom under hans
semester och i andra sammanhang.
Det var ett bra extraknäck för en ung reporter och dessutom godkänt
av mina dåvarande chefer; man betraktade då ännu inte Expressen eller Aftonbladet som konkurrenter till en lokaltidning. Både GD och många andra tidningar ute i landet
lät sina medarbetare jobba åt tidningarna i Stockholm och inte minst sälja texter
och bilder till dessa. Det sågs snarare som en merit för medarbetaren och som hedersamt
för tidningen trots att till exempel kvällstidningarna var sparsamma med cred
till lokaltidningarna. Men det var ett normalt
förhållande.
Även på den tiden kunde dock försäljningar till tidningarna orsaka förvecklingar på tidningarna ute i landet om det gick lite för fort. Som färsk reporter drabbades jag själv av detta då ett scoop gick mig och GD ur händerna på grund av ett felbeslut av nattchefen på tidningen. Expressen passade skickligt på och fick några bra sidor exklusiva bilder.
Det handlade om fotografen Olle Mattssons och min bevakning då fartyget Wästanvåg sjönk. Om detta har fotografen Lasse Halvarsson skrivit i GD. Nattchefen var nära att få sparken av dåvarande chefredaktören Erik Brandt.
Även på den tiden kunde dock försäljningar till tidningarna orsaka förvecklingar på tidningarna ute i landet om det gick lite för fort. Som färsk reporter drabbades jag själv av detta då ett scoop gick mig och GD ur händerna på grund av ett felbeslut av nattchefen på tidningen. Expressen passade skickligt på och fick några bra sidor exklusiva bilder.
Det handlade om fotografen Olle Mattssons och min bevakning då fartyget Wästanvåg sjönk. Om detta har fotografen Lasse Halvarsson skrivit i GD. Nattchefen var nära att få sparken av dåvarande chefredaktören Erik Brandt.
Än värre och bråkigare blev det långt senare då ”kvällstidningarna,” som de än idag märkligt nog ofta kallas, började säljas redan under morgonen och skuffade undan lokaltidningarnas löpsedlar. Dessutom satsades
det stort på lokala löp, precis som idag. Stockholms tabloider pockade starkt
på uppmärksamhet även lokalt som i Gävle vid stora nyhetshändelser, i regel
genom att frikostigt köpa in alla bilder och texter från lokaltidningarnas
medarbetare.
Genom ett enda samtal kunde till exempel Expressen köpa in
material som kanske ett tiotal medarbetare i Gävle jobbat fram om en flygolycka
eller en sjöolycka, publicera det över flera uppslag, kanske med grafik vi inte hade resurser för, och därmed konkurrera med oss på GD med något vi själva producerat!
Detta system blev ett växande problem. För en tidning som GD
var det naturligtvis viktigt att all uppmärksamhet riktades mot vår egen
produkt. Både Expressen och Aftonbladet byggde i princip hela sin bevakning sådana
gånger på materialet från lokaltidningar och till sist fick vi nog på Gefle
Dagblad och stoppade all försäljning. Det beslutet var mycket kontroversiellt.
GD sålde främst till Expressen, men ibland även
till Aftonbladet. Efter katastrofen i Tjernobyl skickade vi ner en grupp medarbetare till
området, däribland reportern Lisa Lofors och fotografen Leif Jäderberg. De tog fram ett fantastiskt material och jag blev uppringd mitt i
natten av Aftonbladet som vädjade om att få köpa allt trots vårt säljstopp.
Den som ringde var Thorbjörn Larsson, senare Aftonbladets chefredaktör, som menade att GD borde släppa allt av tryckfrihetsprincipiella skäl
eftersom Aftonbladets medarbetare inte släppts in i området… Han fick ett bestämt nej. Senare lärde jag
känna Thorbjörn Larsson genom styrelsearbetet i Tidningsutgivarna, TU, och fick också stor
respekt för denne tidningsmakare.
Försäljningsstoppet ledde till en rad spännande, dråpliga
och oförutsedda händelser då framför allt Expressen försökte komma åt vårt
nyhetsmaterial och ibland fanns det skäl till upprörda samtal då de
hade gått för långt, som vid ett uppmärksammat mordfall i Gävle då flera sidor
bilder från GD hamnade i Expressen efter fräcka åtgärder från Expressens
utsända.
Då drog vi slutgiltigt ner rullgardinen för alla former av
diskussioner rörande eventuella samarbeten, men Expressen gav naturligtvis inte
upp. En gång överrumplades jag av deras medarbetare då jag föreläste på en konferens
på Grand Hotel i Saltsjöbaden.
De ”kidnappade” mig till ett hotellrum där vi förhandlade
halva natten om deras förslag om ett permanent samarbete. Det var dåvarande
bildchefen Lars Fahlén och nestorn Stig Hoffman. Dennes roll just då kommer jag inte ihåg, men han har gjort allt på Expressen. Hursomhelst, de båda bjöd på bra mat och dryck och
väldigt intressanta diskussioner. Vi hade nog rätt trevligt, trots allt.
Det hade kanske varit möjligt att komma fram till en
överenskommelse om det handlat om ett bra samarbete för båda medieföretagen, men
problemet både då och i liknande diskussioner senare var att det egentligen bara var
kvällstidningarna som tjänade på saken. Vi erbjöds i princip att bli ett ”farmarelag”
till Expressen.
Expressen skulle få rätt att utnyttja vårt material och våra
medarbetare medan Gefle Dagblad skulle få tillgång till skrivbord och mörkrum i
Stockholm. Vi skulle också ekonomiskt förmånligt få ta över ett par medarbetare
som kunde vara intresserade av detta, ett förslag som snabbt visade sig vara
klart mer intressant för dessa och framförallt för Expressen snarare än för GD.
Det blev inget samarbete och Fahlén och Hoffman lommade iväg.
Sedan återkom Expressen i ytterligare något liknande sammanhang, men inte heller
då kom vi fram till någon modell som skulle vara lika mycket värd för oss på GD
som för Expressen. Ungefär samtidigt lärde jag också känna chefredaktören Bo Strömstedt
genom de uppdrag vi båda hade för TU. Han berörde aldrig med ett enda
ord GD:s försäljningsstopp eller avvisande hållning och vi arbetade
bra ihop, bland annat i en arbetsgrupp om förändringar rörande pressetiken.
Det var då det, en helt annan tid och verklighet än idag. Numera
är förutsättningarna större för olika samverkansprojekt, både mellan
koncernerna ute i landet och mellan dessa och de stora medieföretagen i
Stockholm. Det finns det redan exempel på och som mediebranschen utvecklats är det också nödvändigt i ökande utsträckning.
Än idag är Expressen, 70, ett extremt viktigt publicistiskt
företag. Det är oneklig lätt för dess kritiker att peka
på ett ibland populistiskt, lekfullt, banalt eller tillspetsat innehåll. Sådant hör till i ett mediehus som måste locka miljoner läsare och tittare, men
Expressen bör snarare bedömas och värderas för sin journalistiska styrka och
tunga satsningar både inom opinionsbildningen, kulturjournalistiken, sporten, inrikes
och utrikes då det verkligen bränner till.
Grattis Expressen!
Fler relevanta länkar:
70 år med Expressen - chefredaktör Thomas Mattsson skriver om tidningens historia och jubileum.
Mediespaningar om Expressen - Thomas Mattsson berättar mer om Expressens historia.
Grattis Expressen, 70 år! - Expressens kulturchef Karin Olsson om jubilaren och medieutvecklingen.
Läs den allra första Expressen här - Tidningens premiärnummer den 16 november 1944
Vilken löpsedel tror du sålde allra bäst - Testa dina kunskaper på tio bästsäljande löp.
Thomas Mattsson: "Roa, oroa och förarga" - Thomas Mattsson i tv-intervju.
Expressen genom åren - ett bildspel om Expressens historia.
Uppdaterad med fler länkar och korrigerad 141117 kl 01.32, kl 01.51, 02.18 samt 17.54
Grattis Expressen!
Fler relevanta länkar:
70 år med Expressen - chefredaktör Thomas Mattsson skriver om tidningens historia och jubileum.
Mediespaningar om Expressen - Thomas Mattsson berättar mer om Expressens historia.
Grattis Expressen, 70 år! - Expressens kulturchef Karin Olsson om jubilaren och medieutvecklingen.
Läs den allra första Expressen här - Tidningens premiärnummer den 16 november 1944
Vilken löpsedel tror du sålde allra bäst - Testa dina kunskaper på tio bästsäljande löp.
Thomas Mattsson: "Roa, oroa och förarga" - Thomas Mattsson i tv-intervju.
Expressen genom åren - ett bildspel om Expressens historia.
Uppdaterad med fler länkar och korrigerad 141117 kl 01.32, kl 01.51, 02.18 samt 17.54
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar