tisdag 27 april 2010

Bra debatt om PO/PON

På väg norrut från Skåne efter intressant debatt på Publicistklubben i Malmö om pressetik, kritiken mot PO och PON och om hur dessa frågor löses i framtiden. Återkommer kanske om detta när jag i slutet av veckan är hemma efter några nätter på hotell här och där. Och efter besök hos blivande uppdragsgivare för mitt bolag, Ukik Media. Och efter kanske ytterligare något besök i nedersta delen av Sverige...

Dock kan jag redan här säga att det blev en kul debatt med bl a Per Svensson, Mimmi Karlsson-Bernfalk och Ulrika Knutson som är Publicistklubbens ordförande. Vi blev mer överens än vad jag i förväg trodde, men också väldigt oeniga i somliga frågor...

Och det kom natuligtvis att handla mycket om både Expressens och tidningarna i Gävle som trotsat PO-systemet. Och om bloggar och nya medier och etiken i allmänhet. Ajajaj, etiken har problem, men jag tror att det blir bra vad det lider.

Mest oeniga var vi nog när jag sa att jag tycker att Tidningsutgivarna ska ta hela ansvaret för organisationen runt pressetiken. Jag har svårt att se varför Journalistförbundet och Publicistklubben ska finnas med som huvudmän i det pressetiska systemet.
Detta handlar ju om "självsanering" och allt ansvar för publiceringen ligger ju på utgivarna, inte på journalister eller medlemmar i Publicistklubben. Dessa bör befrias från sitt ansvar för tidningarnas innehåll, anser jag trots att jag varit medlem i Publicistklubben i över 40 år... Eller just därför.

I morgon ska jag träffa en (hoppas jag) kommande uppdragsgivare som vill anlita mitt aktiebolag Utkik Media (formellt Utvalnäs Media- och Kommunikation AB). Det mötet, och uppdraget, ser jag fram emot!

Inga kommentarer: