lördag 2 juli 2011

Haltar mot Almedalen med käpp eller på kryckor

I natt har det packats och förberetts för årets vecka i Almedalen. Det är en av de bästa mötesplatserna som finns för den som är i farten och vill träffa folk, knyta nya kontakter och lära sig massor på olika seminarier om allt. Miljöfrågor, vård och omsorg, mediefrågor och en mängd andra ämnen avhandlas på över 1400 officiella seminarier nästa vecka. Därutöver är det mycket aktiviteter på gator och torg och själv räknar jag med att i värsta fall få vandra mellan arrangemangen på kryckor, backe upp och backe ner i Visby…

Kryckorna kan bli nödvändiga eftersom jag på något sätt överansträngt hälen på vänster fot. Det beror förmodligen på att jag gjorde en språngmarsch i nya hårda skor till en studentuppvaktning i 25 graders värme. Höll sedan inte på att ta mig tillbaka till bilen p g a värk. Vi har försökt hyra cyklar i Visby, men alla uthyrarna skriver på webben att de är fullbokade.

Nåväl, haltande med kryckor eller krypade på knäna så ska jag kolla in en lång rad seminarier mm i Visby under veckan. I år med bas i ett nytt boende, en hyrd lägenhet i närheten av Stora Torget. Det är ett bättre läge än tidigare år då basen låg i närheten av Söderport.

Några av de viktigaste arrangemangen för mig är givetvis Tidningsutgivarnas olika debatter med intressanta debattörer som till exempel Aftonbladets chefredaktör Jan Helin, Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, Norrans chefredaktör Anette Novak, justitiekanslern Anna Skarhed, entreprenören Pigge Werkelin och många andra framträdande personligheter i mediedebatten.

Därutöver arrangerar t ex TV4 en intressant debatt om vem som egentligen vinner på de sociala medierna. Almega och Politometern bjuder in till flera intressanta debatter mm på sin utmärkta bloggplats H12 på Hästgatan 12, bloggarnas motsvarighet till tradmediernas presscenter med sina lite föråldrade regler om vem som får komma in till arbetsplatser, fika och toaletter. Sim(0) mediestudier arrangerar en diskussion om journalistiken, förtroendet och demokratin. Tidningarnas Telegrambyrå har flera intressanta programpunkter. Med mera, med mera.

Ämnet miljöfrågor är vanligast för Almedalens alla seminarier enligt en statistik jag råkade få syn på. Tvåa är vård och omsorg med runt 150 seminarier mm och en rad av dessa besöks sannolikt av min fru Lena som jobbar med sådana frågor i vårt bolag Utkik.

Själv kommer jag naturligtvis att ägna min uppmärksamhet mest åt mediefrågor i allmänhet och medieutvecklingen i synnerhet. Arrangörerna ger ut en tjock välmatad katalog med alla seminarier och arrangemang, men branschsajterna medievarlden.se och journalisten.se har också utmärkta sammanfattningar över arrangemang i Almedalen rörande medierna.

Under lördagen bär det av söderut till Skärgårdshotellet i Nynäshamn och söndag förmiddag går färjan till Almedalen 2011.

Inga kommentarer: