fredag 7 maj 2010

Dopping har rätt om Almedalen

I dag har kommunikationskonsulten Staffan Dopping publicerat en bra text på Politikerbloggen där han menar att Almedalen har utvecklats på ett bra sätt, från en renodlad politikervecka till en "samhällsvecka". Jag håller med honom - Almedalen i sin nuvarande form är omistlig och jag har naturligtvis i år redan bokat in mig hela veckan.

Staffan Dopping, som jag sannerligen inte var överens med nyligen om pressetiken, oroar sig nu för att eliten bland de politiska journalisterna ska verka för att Almedalen återgår till att bli en renodlad politikervecka.
Oron är säkert inte helt obefogad; förra året vill jag minnas att några framträdande politiker ojade sig över att allt hade blivit så dyrt i Visby under Almedalsveckan. Så visst kan man tänka sig att det finns krafter som verkar för en bantning av utbudet.

Jag törs knappt skriva det, men då vore det väl klokare att verka för en flyttning av "Almedalen" till en något mer centralt placerad plats där det inte, som nu, uppstår brist på hotellrum, brist på resemöjligheter och kraftigt höjda kostnader för arrangörer som vill hyra konferenslokaler för arrangemang.

Nja, jag ångrar redan det där, Visby är bäst! Trots problemen. Kan jag säga som redan fixat boende och färja...

Inga kommentarer: