Om uppgifterna från skilda håll om det finansiella läget stämmer så är
uppenbarligen krisen för koncernen värre än vad ägare och ledning tidigare tillstått.
Ända sedan denna blogg blev först med nyheten om försäljningen den 18 december
har det spekulerats i om MittMedia skulle klara löneutbetalningarna i januari.
Det gjorde koncernen. Dess ledning sa att det inte hade funnits en sådan risk.
Enligt en artikel i dag i Medievälden har Bonnier erbjudit
sig att snabbt gå in med kapital i MittMedia för att lösa likviditetskrisen.
Detta eftersom en affär mellan MittMedia och Bonnier måste prövas av
Konkurrensverket och det kan ta tid. Medievärldens reporter Leif Holmkvist
redovisar initierat i artikeln intressanta siffror från förhandlingarna
och de olika buden, till exempel att hela MittMedia kan värderas till 50 – 100 miljoner
kronor.
Den värderingen för hela koncernen idag kan jämföras med vad
MittMedia betalade för Dalarnas Tidningar 2007, nämligen 444 miljoner kronor.
Kostnaden för att få MittMedia på fötter beräknas till 250 miljoner kronor
enligt Medievärlden.
Ett partnerskap med Amedia kan kompensera Bonniers ofta
nämnda brist på erfarenhet av lokala tidningar. Bonnier äger Sydsvenskan och
Helsingborgs Dagblad, men har ändå ansetts ha för lite erfarenhet av
lokaltidningar sedan Skånemedia såldes till Gota. Amedia i Norge äger 64 lokaltidningar i Norge, mer än dubbelt så många som MittMedia har
i Sverige.
Om uppgifterna om Amedias roll stämmer är det oklart varför Bonnier inte flaggat upp det samarbetet. Tidigare har det också framkommit att MittMedias avskedade vd Thomas Peterssohn och koncernens tidigare redaktionella chef AnnaKarin Lith på något sätt biträder Bonnier i affären. Inte heller detta faktum hade gjorts känt.
Möjligen beror mörkningen helt enkelt på att de olika parterna under hela processen avstått från att informera personalen, läsarna och alla andra intressenter i samhället. Det är onekligen olyckligt, för att inte säga oberipligt, då det handlar om stora medieföretag som alltid annars lyfter fram nyheter om till exempel andra företag mot deras vilja. Den totala mörkläggningen av vad som är på gång för MittMedia skadar trovärdigheten för medierna.
Om uppgifterna om Amedias roll stämmer är det oklart varför Bonnier inte flaggat upp det samarbetet. Tidigare har det också framkommit att MittMedias avskedade vd Thomas Peterssohn och koncernens tidigare redaktionella chef AnnaKarin Lith på något sätt biträder Bonnier i affären. Inte heller detta faktum hade gjorts känt.
Möjligen beror mörkningen helt enkelt på att de olika parterna under hela processen avstått från att informera personalen, läsarna och alla andra intressenter i samhället. Det är onekligen olyckligt, för att inte säga oberipligt, då det handlar om stora medieföretag som alltid annars lyfter fram nyheter om till exempel andra företag mot deras vilja. Den totala mörkläggningen av vad som är på gång för MittMedia skadar trovärdigheten för medierna.
Säljarna och spekulanterna förhandlade hela förra veckan inför
slutbuden som överlämnades igår. Tanken tros ha varit att kunna komma till
beslut tidigt denna vecka, men om buden ändrats mycket sedan de preliminära buden
kan det krävas mer tid. MittMedias allt mer försämrade ekonomi kan till exempel
leda till ändringar i buden som är negativa för säljarna, Nya Stiftelsen Gefle
Dagblad och Stiftelsen Pressorganisation.
Korrigerad 190206 kl 11.09
Korrigerad 190206 kl 11.09
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar