Mikael Nestius är idag vd för Bonnier Business Medias (BBM) och har varit chefredaktör för Bonniers
förlustbringande och nedlagda gratistidning Stockholm City och därefter
chefredaktör för Dagens Medicin. Han kan säkert bli en utmärkt vd för
MittMedia, men säger i Medievärlden att han ”inte har fått något nytt jobb” och
det är naturligtvis korrekt formellt sett eftersom Bonnier ännu inte tagit över
MittMedia...
Men visst, om det mot förmodan inte är jobbet som vd han är
aktuell för så kan det ju vara ett annat uppdrag inom MittMedia. Bonnier News har
nu enligt vd Anders Eriksson 14 arbetsgrupper som hämtar in all information de
kan rörande MittMedia. Ett stort antal ledande företrädare för Bonniers olika
verksamheter finns med i arbetet och de reser nu omkring i landet och bekantar
sig vetgirigt med MittMedia.
Mikael Nestius är en av de berörda som deltar i det arbetet,
både nu och tidigare under förhandlingsperioden inför köpet. Med det gör också
andra chefer inom Bonnier, som Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och
utvecklingsdirektören Lotta Edling. Dessa och andra är djupt engagerade i
övertagandet av MittMedia och detta tyder på höga publicistiska ambitioner vad
det gäller koncernens inlemmande i Bonnier News.
Om man ska spekulera om namn för den kommande omorganisationen
av MittMedia så är det naturligtvis inte endast Mikael Nestius som kan vara
aktuell. Bonniers News har en rad framgångsrika ledare som kan bli aktuella för
en position inom MittMedia. Som Expressens chefredaktör Thomas Mattsson med sin
starka känsla för landsortstidningar, inte minst genom sina kontakter med
Enköpings-Posten.
Expressens redaktionschef Magnus Alselind är ett annat intressant
namn för en roll inom MittMedia. Han är effektiv, målinriktad och började sin
karriär inom landsortspressen på Gefle Dagblad. Jonas Jonsson, redaktionschef
på Dagens Industri, har också som ung jobbat på Gefle Dagblad och har både
erfarenhet och intresse för lokal journalistik. Dagens Nyheters redaktionschef
Caspar Oppitz har en framgångsrik bakgrund som redaktionschef på Correspondenten
i Linköping. DN:s utvecklingschef Martin Jönsson är också ett tänkbart namn. Och i någon roll rörande digitaliseringen också
Karin Skogh, framgångsrik som ansvarig för digitaliseringen av Expressen och med
en bakgrund inom MittMedia.
Även utanför Bonnier finns det intressanta personer som kan
anlitas för någon uppgift inom MittMedia, ett intressant jobb i Sveriges mediehistoria.
Som Jan Helin, tidigare Aftonbladet och nu på SVT. Som ung jobbade han på Sundsvalls Tidning. Eller
Linus Paulsson, tidigare chef på Dagens Industri och med en bakgrund på Gefle
Dagblad.
Bakgrund och kunskap om lokal journalistik kommer att betyda
mycket för vilka personer Bonnier News sätter in på olika uppdrag i MittMedia.
Stora förändringar planeras säkert, inte bara för styrelsen och koncernledningen.
Där byts de flesta ut, enligt uppgift till exempel styrelsens ordförande Bengt Ottosson och vd Per
Bowallius.
Bonnier News vd Anders Eriksson har tydligt markerat mot MittMedias centralisering och usla lokala journalistik, senast i ett möte med Publicistklubben i Stockholm igår måndag. Där har naturligtvis
ägare, styrelse och den tidigare koncernledningen ett stort ansvar, men MittMedia
har också därunder chefer som är berörda, för att inte säga komprometterade, av
att ha accepterat och verkat för koncernens misslyckade strategi.
Det innebär sannolikt att Bonnier även redaktionellt kommer
att förändra den befintliga organisationen med centraliserade funktioner som
kan försvinna eller organiseras om med ny inriktning och nya chefer. Även en
del chefredaktörer för de 28 tidningstitlarna och alla sajter kan nog komma att
bytas ut efter hand.
MittMedias modell med en chefredaktör för flera tidningar
och sajter kommer troligen att avskaffas. Kanske även rollen som övergripande
redaktionell chef. Det är idag Carl Johan Bergman. Bonnier News vill att de publicistiska
besluten skall fattas på lokal nivå av en lokal utgivare och ser nog därför med tveksamhet på dem inom MittMedia som okritiskt accepterat dess nuvarande modell med en ansvarig utgivare för flera tidningstitlar.
Att administrativa funktioner som till exempel HR, it och systemutveckling
mm överförs till Bonnier News centralt är i princip bekräftat. Det är där
Bonnier hoppas kunna räkna hem affären med MittMedia, men det blir en tuff uppgift
eftersom man samtidigt vill satsa på den kostsamma lokala
journalistiken.
Under de senaste veckorna har jag haft många samtal med inblandade parter i den historiska affären mellan Bonnier News och MittMedia, formellt och informellt. Efter dessa känner jag mig rätt trygg i uppfattningen att Bonnier närmar sig MittMedia på ett ansvarsfullt och ambitiöst sätt med en långsiktighet som ägare. Om jag har rätt kan vi få se intressanta utvärderingar om något decennium.
Men jag tror också att alla inom Bonnier som idag är engagerade i övertagandet av MittMedia närmar sig uppgiften med skräckblandad förtjusning. De får nu varje dag information om vad deras ägare köpt och det är inte alltid positiva fakta. Den usla ekonomiska situation var naturligtvis Bonnier News väl informerad om, men kanske inte om alla följder av den redaktionella centraliseringen och den bräckliga lokala förankringen som MittMedia närmast propagandistiskt gått ut med .
journalistiken.
Under de senaste veckorna har jag haft många samtal med inblandade parter i den historiska affären mellan Bonnier News och MittMedia, formellt och informellt. Efter dessa känner jag mig rätt trygg i uppfattningen att Bonnier närmar sig MittMedia på ett ansvarsfullt och ambitiöst sätt med en långsiktighet som ägare. Om jag har rätt kan vi få se intressanta utvärderingar om något decennium.
Men jag tror också att alla inom Bonnier som idag är engagerade i övertagandet av MittMedia närmar sig uppgiften med skräckblandad förtjusning. De får nu varje dag information om vad deras ägare köpt och det är inte alltid positiva fakta. Den usla ekonomiska situation var naturligtvis Bonnier News väl informerad om, men kanske inte om alla följder av den redaktionella centraliseringen och den bräckliga lokala förankringen som MittMedia närmast propagandistiskt gått ut med .
Den företagskulturen inom MittMedia tror jag kan bli en nödvändig,
men också svår nöt att knäcka för Bonnier News. En del företrädare för MittMedia
har ju under årens lopp satsat mycket på att i alla sammanhang framställa dess
verksamhet som ytterst framgångsrik i snart sagt allt. Enligt uppgift är detta
ett faktum som irriterar Bonnier med sin mer seriösa framtoning. Därför finns det anledning att fråga sig hur koncernens nya
ägare ska bemöta och förändra den kultur som för några år sedan inom branschen kom
att kallas för ”sekten MittMedia.”
Om affären förhoppningsvis klarar Konkurrensverkets granskning
får vi snart se hur Bonnier News tacklar detta historiskt intressanta uppdrag
och vilka personer som anförtros uppdraget att rädda koncernen MittMedia med
alla sina tidningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar