Jag förstår att Jan Sjölund med sina erfarenheter inifrån MittMedias korridorer kanske inte riktigt kan se det rimliga i att hans förhållande till MittMedia och Bonnier har ett allmänintresse i det rådande läget då koncernen närmar sig fallrepet. De vägval som nu måste göras för att rädda företaget handlar om att ändra skutans kurs bort från den förra koncernledningens inställning, den som formades under 2015 och underkändes av ägare och styrelse 2016. Jag ska därför försöka förklara varför mitt påpekande om bristande transparens inte är oviktigt i sammanhanget.
Jan har jag känt i många år sedan han var en skicklig ung reporter
på Gefle Dagblad. Nu jobbar han sedan många år som lärare på Högskolan i Gävle
där han under ett antal år anlitade mig som gästföreläsare om medieutvecklingen på sina skrivarkurser. Han var och är väl lämpad för det jobbet eftersom han är
en bra journalist, lärare, stilist och poet.
2015 var han tjänstledig och verkade då som konsult i MittMedia, anlitad av dåvarande redaktionella chefen AnnaKarin Lith. Han arbetade med bland annat marknadsföring och utvecklandet av nativ-projekt, d v s reklamtexter presenterade som redaktionella texter.
2015 var han tjänstledig och verkade då som konsult i MittMedia, anlitad av dåvarande redaktionella chefen AnnaKarin Lith. Han arbetade med bland annat marknadsföring och utvecklandet av nativ-projekt, d v s reklamtexter presenterade som redaktionella texter.
Detta skedde i nära samarbete med den redaktionella chefen under
just det år då koncernens strategier för framtiden prioriterades och formades. Där någonstans började ägare och styrelse
att tappa förtroendet för koncernledningen vilket blev känt externt först i
juli 2016 då vd Thomas Peterssohn sades upp. Därför slutade AnnaKarin Lith också.
Sedan uppstod en upprörd debatt om vad som egentligen hade
hänt och då framförallt rörande flera olika scenarier om tänkbara vägval. Detta
togs upp i en intervju i Dagens Nyheter, DN, med AnnaKarin Lith där hon var
skarpt kritisk till koncernens nye vd Per Bowallius. DN-artikeln uppmärksammades
stort inom MittMedia och branschen då den kom att uppfattas som ett ställningstagande
av DN för koncernens tidigare vd och för dess redaktionella chef.
Jan Sjölund befann sig väldigt nära händelsernas centrum
under sin tid 2015 inom MittMedia. Han jobbade nära AnnaKarin Lith som då hade
en mycket stark position i koncernledningen. Det faktum att han anlitades av
henne för uppdrag där hans kunnande och kreativitet togs tillvara talar för att
han är väl insatt i den tidigare koncernledningens syn på framtiden, den syn
som underkändes då vd Thomas Peterssohn fick gå.
Nu när MittMedias framtid är oviss pläderar Sjölund starkt i
en text för att det är bäst om Bonnier får ta över MittMedia. Det är helt ok
att han hävdar det, men tyvärr saknades det under hans byline uppgiften om att han
jobbat i MittMedia nära koncernens tidigare redaktionella chef. Det berodde
enligt honom själv och Medievärlden på att dess redaktion missade att lägga in
uppgiften i rutan där flertalet av alla hans övriga anställningar redovisades.
Nu är faktarutan ändrad.
Misstag eller ej, men med tanke på den spända situationen
runt MittMedia så är det enligt min mening högst relevant att påpeka en sådan
miss i presentationen av debattören, oavsett om denne själv eller Medievärlden
bär ansvaret. Skribenten borde ju i alla fall själv reagerat då han såg artikeln.
Allt detta skulle nog inte ens ha uppmärksammats av varken
mig eller andra. Men nu blev det så eftersom flera insatta källor vittnat om
att Thomas Peterssohn och AnnaKarin Lith på något sätt engagerats sig för Bonniers bud med en målsättning om att kunna återvända till MittMedia.
Detta är uppseendeväckande uppgifter som bekräftats på flera håll och väl motiverar offentliggörandet om att de tidigare cheferna inom MittMedia engagerat sig för Bonnier. Detta förefaller inte heller att ha redovisats av Bonnier till MittMedias ägare.
Detta är uppseendeväckande uppgifter som bekräftats på flera håll och väl motiverar offentliggörandet om att de tidigare cheferna inom MittMedia engagerat sig för Bonnier. Detta förefaller inte heller att ha redovisats av Bonnier till MittMedias ägare.
Publiceringen om detta på Utkiksbloggen baseras på kontakter med flera trovärdiga källor. Jan Sjölund kritiserar mig för att inte redovisa dessa källor
i mina texter. Det förvånar mig verkligen eftersom han med sin bakgrund
rimligen är lika medveten som jag om lagreglerade meddelarskyddet för källor. Den som avslöjar källor begår ett brott.
Jan Sjölunds text finns således på hans sida på Facebook och därför
förmodar jag att en länk dit tyvärr inte fungerar för dem som inte är vänner,
men om den funkar så finns den här. Facebook Om den inte fungerar så kommer nedan
ändå ett citat ur Jans text.
”Det faktum att jag år 2015 jobbade på uppdrag av koncernens
dåvarande högsta redaktionella chef
AnnaKarin Lith gör mig, i Roséns värld, på något sätt opålitlig i min åsikt
gällande den kommande MittMedia-affären. Enligt Rosén är nämligen AnnaKarin
Lith något slags huvudaktör gällande Bonniers intresse för MittMedia (något som
han som det mesta annat i sin blogg inte anger några källor för utan bara
vispar in i analysen).
Anklagelsen mot mig är hursomhelst så luddig, låg och insinuant
att den är svår att ens bemöta – ja, den ligger närmast på trollnivå i någon
sociala-medier-smutskastningskampanj. Ett års projektanställning på MittMedia
2015? Som jag försöker smussla undan? Varför skulle jag det?"
Med detta sagt så utgår jag från att Jan Sjölund och jag ändå är överens
om att MittMedias öde är viktigare än ordval och detaljer. Därmed kan vi efter detta
återgå till att granska och diskutera händelseutvecklingen för MittMedia.
Korrigerad 190206 kl 11.28
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar