tisdag 6 mars 2012

Aktuellt tjatigt och för långt


Jodå, jag har också kollat nya Aktuellt i SVT i kväll. Via min hårddisk där jag kan snabbspola förbi sådant som jag redan sett och sådant som är ointresserant, som t ex de otroligt tjatiga och svårförklarliga reklampuffarna för kommande inslag senare i programmet. Alla sådana tjatiga "reklaminslag" spolar jag över, precis som i TV4. Varför försöker både SVT och TV4 få oss att sitta i timmar framför nyhetssändningar som kan göras oändligt mycket kortare?
Både på Twitter och Facebook kommenterar många i kväll det klassiska nyhetsprogrammet Aktuellts förnyelse. Och de ansvariga chattade med tittarna, Självklart är det en intressant grej för alla som följt programmet i många år. Sedan är nästa fråga om förnyelsen är bra eller inte, uppfattningarna är många.
Jag har länge ställt mig frågan varför public service måste anamma de kommersiella tv-kanalernas formspråk, anslag och tilltal. Den frågan är berättigad även rörande nya Aktuellt. Programledarna, avspänt leende och sittande, för närmast tankarna till de omständliga och rätt tjatiga morgonprogrammen. Gulligt och rart. Mysigt.
Det är dock inte riktigt så dagens hårda nyheter bör presenteras i tv. Syrien, Iran, demonstrationerna mot Putin eller sossarnas interna strider är inte någon form av underhållning som motiverar leenden och myskänsla. Det är jävligt allvarliga nyheter och bör presenteras som sådana.
Den viktigaste frågan handlar dock om hur man inom public service resonerar om tidskonkurrensen. Här vill man plötsligt att vi alla ska satsa en hel timme på att ta del av nyheter som faktiskt inte är fler än igår då programmet var kortare. Och TV4 har resonerat på samma sätt, en timme ska vi följa deras nyheter. Och så kan vi lägga till lokalnyheter både här och där så är vi uppe i minst tre timmar om man vill kolla både SVT och TV4.
Det kommer inte att funka. Rätt många av oss vill satsa tid på Facebook, Twitter och kanske t o m på tryckta papperstidningar. Andra vill nog se på underhållning mm i de olika tv-kanalerna. De kommer inte att hinna med att kolla på nyhetsprogrammen så länge som tv-bolagen vill.  
Jag tror att beslutsfattarna, som tycks vara väldigt fixerade vid tittarsiffror, kan bli besvikna när de ser utfallet av de utökade sändningstiderna för nyhetsprogrammen. Det är egentligen obegripliga beslut de tagit i en tid då tidskonkurrensen ökar och är ett av de svåraste problemen för medierna att lösa.
Med tanke på omvärldsutvecklingen hade det kanske varit rimligare att korta ner nyhetssändningarna i både TV4 och Aktuellt? Kan man konkurrera om tittarnas och läsarnas tid genom att öka kraven på deras engagemang tidsmässigt? Jag tvivlar och satsar nog på en ny och ännu mer effektiv hårddisk för programinspelning och ännu snabbare uppspelning…
Men studion var snygg! Och Elin Jönsson är en suverän korre! 

UPPDATERAD med nya länkar 120323:
Ge mig mitt Aktuellt tillbaka, Erik Helmersson i DN 120323
Här är tittarstormen mot nya Aktuellt, Expressen 120323

Inga kommentarer: