Idag avgick oväntat Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.
Han har varit en av de tyngsta utgivarna i Sverige under tio år. Det är en lång tid på en så tuff position och
han kan mycket väl själv tycka att det är dags. Det är dock svårt att ta in då det
inte är likt honom. Det skulle inte förvåna
om Thomas Mattsson med sin integritet snarare nått vägs ände i den ständiga diskussionen i alla
mediehus om avvägningen mellan den publicistiska verksamheten och kravet på
lönsamhet. Och vem kan ersätta honom?
Det var på fredagen vid tolvtiden som Thomas Mattsson själv
meddelade redaktionen att han avgår med omedelbar verkan. I en lång krönika
sammanfattar han sin tid på Expressen under nästan 25 år, varav tio år som
ansvarig utgivare och chefredaktör.
I en tv-intervju för Expressen talar om hur det varit, men i
stort sett ingenting om vad som komma skall. Han svarar fåordigt om att han ska
vara ledig och sedan jobba ”med några projekt inom Bonniers”. Thomas Mattsson är
landets ledande publicist, modig, tuff, klok och engagerad med en stor arbetskapacitet
vid vilken tid som helst på dygnet. Men att jobba med något projekt tror jag inte är hans grej om det inte är ett enormt stort, viktigt och framåtsyftande projekt.
Bonnier News tog i våras över krisande Mittmedia, ett
projekt som jag vet att Thomas Mattson varit djupt engagerad i tillssammans med
de övriga i koncernledningen. Där förefaller allt rulla på under den ledning Mittmedia
fått, t ex i affärschefen Mikael Nestius. Bonnier News har redan mött några
överraskningar, som betydligt sämre ekonomi än vad man trodde för ÖP i
Östersund och Allehanda i Övik. Och det leder till att journalister sägs upp,
vilket Bonnier News i princip lovat undvika.
Jag har svårt att tro att det kan finnas en intressant roll för Thomas
Mattsson i det sammanhanget, även om han förekom i spekulationerna om vem som
skulle få det uppdrag som Nestius nu har.
Vi får se vad som händer efter denna oväntade nyhet, en
fredag mitt i semesterperioden.
Det är precis så börsföretag brukar gå ut med
känsliga uppgifter om verksamheten för att minimera publiciteten. En iakttagelse som jag tror också skulle ha nämnts i den saknade legendariska podden Mattsson & Helin där konkurrenterna Thomas Mattson och Jan Helin, Aftonbladets dåvarande chefredaktör, pratade och kommenterade det mesta i mediutvecklingen. Deras podd initierade på sitt sätt den ökande transparensen inom medierna.
Podden upphörde då Jan Helin lämnade Aftonbladet för att bli programdirektör på SVT. Ett viktigt publicistiskt jobb, men ändå mindre synligt än utgivarskapet i Aftonbladet. Och nu lämnar måhända även Thomas Mattsson offentlighetens mediediskussioner. Illa, illa, men jag hoppas jag har fel och att han dyker upp i något viktigt sammanhang.
Vad orsaken till avgången än är så känns
det lite overkligt att Thomas Mattson kanske inte längre finns med i
mediedebatten där han länge varit aktiv och oftast klok, i Expressen, på sin
blogg och på en lång rad scener i Almedalen och på Bokmässan. Ingen mediedebatt
utan Mattsson.
Nu blir Klas Granström tf chefredaktör och Karin Olsson tf
ansvarig utgivare. Det är mycket erfarna publicister och ledare, Granström som
chef för digitala medier och Karin Olsson som kulturchef och stf ansvarig utgivare. Både
de och redaktionschefen Magnus Alselind med flera framträdande medarbetare inom
Expressen kan säkert finnas med i diskussionen om ägarna söker en intern lösning
vilket gjorts tidigare, bland annat Bo Strömstedt och Thomas Mattsson.
Och vill Bonnier News rekrytera externt så finns det naturligtvis spontant intressanta namn, även med erfarenhet av Expressen. Som Katrin Säfström, tidigare chefredaktör för bland annat Kvällsposten, Nerikes Allehanda och Folket. Nu är hon kanalchef för Sveriges Radio P4 i Sörmland. Eller Mats Ottosson med en lång erfarenhet i olika roller på Expressen, senare bland annat ansvarig utgivare för tidningarna inom Hall Media, nu vd och ansvarig utgivare för Newsgruppen i Sverige AB med Linköping och Norrköping News.
Och därutöver också många andra kompetenta personer som förhoppningsvis kan ta över det krävande uppdraget efter Thomas Mattsson. Vem vet, det kanske redan finns en idé inom Bonnier News och hos dess koncernchef Anders Eriksson om vem som ska rekryteras.
Kompletterad och korrigerad 2019-07-12 kl 22.46, 23.37
Och därutöver också många andra kompetenta personer som förhoppningsvis kan ta över det krävande uppdraget efter Thomas Mattsson. Vem vet, det kanske redan finns en idé inom Bonnier News och hos dess koncernchef Anders Eriksson om vem som ska rekryteras.
Kompletterad och korrigerad 2019-07-12 kl 22.46, 23.37