Anna Benker har sedan 2013 varit chefredaktör för Folkbladet
Västerbotten i Umeå och hon har också ingått i koncernledningen för VK Media.
När hon kom dit från Strengnäs Tidning hanterade jag som headhunter rekryteringen
och sedan dess känner vi varandra mycket väl, vilket bör nämnas för
transparensens skull. Under tiden på Folkbladet har Anna Benker hanterat två
stora sparpaket och under det senare i höstas drev hon att även tidningens ledningsgrupp måste minskas
för att inte verksamheten på fältet skulle drabbas för hårt.
Hon kom fram till att det var hon själv som skulle sägas upp
eftersom omorganisationen kunde lösas bra ändå med den erfarne nyhetschefen
Erik Isberg i rollen som redaktionschef och ansvarig utgivare. Och så blev det.
Anna Benker blev den ende som blev uppsagd på Folkbladet eftersom hon kunde
lösa de övriga indragna tre tjänsterna med vakanser som inte tillsattes.
Och nu lämnar hon tidningshusen där hon jobbat i olika
roller på bland annat Strengnäs Tidning, Norran, Expressen, Ljusnan, samt
Folkbladet. Hon har också tidigare jobbat på dåvarande SVT Gävledala i Falun
och Gävle.
När Anna Benker kom till Folkbladet blev hon chef för 32
personer varav 28 redaktionella tjänster, en bemanning som hon minskat till 19 varav 17
redaktionella tjänster. Nu blir hon chef för runt 80 personer på Sveriges Radio
i Malmö som lär vara den tredje största enheten inom bolaget efter Stockholm
och Göteborg. I Malmö görs produktioner både för P1, P2, P3 och P4.
Anna Benker är inte den förste mediechefen som går från
tidningshusen till public service. Den mest kända och då tämligen otippade övergången
var naturligtvis då chefredaktören Jan Helin lämnade Aftonbladet för att bli programdirektör
på Sveriges Television, SVT.
Hans nye chef på SVT, Hanna Stjärne, var innan hon 2014 blev
vd på SVT, publisher på Upsala Nya Tidning, UNT, och även där var jag som konsult anlitad för att
hantera rekryteringen 2011. Hanna Stjärne kom då från en ledande befattning
inom Sveriges Radio och saknade erfarenhet av arbete på en tidning, men kom
snabbt in i rollen som chef för både publicistik och affär på UNT. Senare gick
hon tillbaka till public service som vd för SVT.
Det finns också mediechefer som gått från tidning till
public service och tillbaka igen. Anna Gullberg gick från Dalarnas Tidningar 2012
till jobbet som kanalchef för P4 Dalarna och sedan 2014 till Gefle Dagblad som
chefredaktör. Helena Nyman gick 2014 från jobbet som nyhetschef på Arbetarbladet
till SVT som chef för verksamheten i Sundsvall. 2016 återvände hon till
Arbetarbladet som chefredaktör.
Olov Carlsson gick från SVT i Norrbotten via TV4 och
därefter till en tjänst som publisher på Piteå-Tidningen. Sedan blev han
enhetschef för SVT i Norrbotten och därefter chef för SVT:s nyhetsdivision i
Stockholm. Och sedan tillbaka till tidningsvärlden 2016 som chefredaktör för MittMedias
tidningar i Södertälje och Norrtälje, Länstidningen och Norrtelje Tidning. Nu är han publisher för Dagens Samhälle. Martin Jönsson gick från Svenska Dagbladet till Sveriges Radio och
därefter till Dagens Nyheter. Herman Nicolic flyttade från Utbildningsradion till Nerikes Allehanda och sedan till Sveriges
Radio i Örebro under en kort tid innan han började på Hall Media där han nu är redaktionschef för koncernens tidningar.
Andra mediechefer som under senare år gått från
tidningshusen till public service är bland andra Charlotta Friborg från UNT
till SVT, Anders Nordlund från DN via Region Gävleborg till SVT, Helena Sträng
från NA till Sveriges Radio i Örebro, Matti Lilja från Piteå-Tidningen till Sveriges
Radio Västerbotten, Nina Funke från Dalarnas Tidningar till SVT i Falun samt Ingvar
Näslund från Västerbottens-Kuriren till SVT i Umeå. Kvällspostens chefredaktör Katrin
Säfström går i vår till jobbet som kanalchef för Sveriges Radio P4 Sörmland.
Om det är intressant att tidningschefer går till public
service så är det inte mindre intressant att Katrin Säfström på Expressens
edition Kvällsposten efterträds av Magnus Ringman som går direkt från jobbet
som stabschef på Aftonbladet till konkurrenten och dess ledningsgrupp. Magnus Ringman
har i en intervju sagt att han kommer att vara lojal med Aftonbladet rörande
affärsinformationen.
Därmed är en betydande del av Aftonbladets ledning ny efter
Sofia Olsson Olséns avhopp då Lena K Samuelsson blev ny publisher. Kort
därefter gick politiska chefredaktören Karin Petterssons vidare inom Schibsted
och fick då ledarskribenten Anders Lindberg som efterträdare. Och häromdagen
meddelades det också att redaktionschefen Håkan Andreasson slutar och han ska
enligt Lena K Samuelsson få en ny roll inom företaget.
Det handlar således om snabba och stora förändringar rörande chefstjänsterna i medieföretagen. Det är naturligtvis en styrka för mediernas utveckling att
tidningschefer som Magnus Ringman kan röra sig fritt till en konkurrent och att chefer i de privata mediehusen kan ta ta med sig sina erfarenheter till public
service och tvärtom.
Samtidigt är det lite spännande eftersom tidningshusen och public service under senare år legat i polemik med varandra rörande gränserna för verksamheten inom de licensfinansierade medierna. I januari blev det för övrigt klart att Sofia Wadensjö-Karen lämnar tidskriftsvärlden och tidningen Vi för att bli ny vd för krisande Utbildningsradion. Hon är också ordförande för organisationen Utgivarna där privata medier och public service samsas kring publicistiska frågor de kan vara överens om trots de nämnda motsättningarna.
Samtidigt är det lite spännande eftersom tidningshusen och public service under senare år legat i polemik med varandra rörande gränserna för verksamheten inom de licensfinansierade medierna. I januari blev det för övrigt klart att Sofia Wadensjö-Karen lämnar tidskriftsvärlden och tidningen Vi för att bli ny vd för krisande Utbildningsradion. Hon är också ordförande för organisationen Utgivarna där privata medier och public service samsas kring publicistiska frågor de kan vara överens om trots de nämnda motsättningarna.
Det har stundtals varit en ganska hätsk diskussion där
mediehus ute i landet menar att public service, och då kanske mest SVT, digitalt
parasiterar på den lokalt framtagna journalistiken och försvårar tidningarnas
införande av betallösningar. SVT och Sveriges Radio är ju licensfinansierade
och har därmed retat upp privatfinansierade medier då de gratis publicerar dessas nyheter på sina sajter, samtidigt som tidningarna inför betallösningar i sina digitala kanaler. Flera av de nämnda tidigare chefredaktörerna har
också som sådana på skilda sätt varit aktiva i kritiken mot public service. Inte
så konstigt; tidningshusen och public service lever ju på sitt sätt i helt
olika världar.
Just nu verkar diskussionen ha lugnat ner sig något och just
Sveriges Radio anses nog av tidningsföretagen sköta sitt fögderi på ett justare
sätt än SVT, SR:s vd Cilla Benkö har i debatten tydligt markerat att radion
framför allt ska satsa på ljudproduktioner. Branschen har i spåren av dessa
motsättningar också generellt sett tillägnat sig en väl spridd policy där man
ger andra medier cred vid återpubliceringar.
Nåväl, både public service och de privata medieföretagen
behövs vilket företrädarna för båda dessa parter också alltid påpekar då de möts i debatter. Men nog kan jag tänka mig att en och annan mediechef fått väga sina ord väl när de rört sig från den ena världen
till den andra…
Korrigerade felaktig länk 180328 kl 17.27, korrigerade skrivfel kl 21.18
Korrigerade felaktig länk 180328 kl 17.27, korrigerade skrivfel kl 21.18