Idag blev det klart att Nils Funcke blir ny vd för den publicistiska
organisationen Utgivarna. Han är en extremt kunnig tryckfrihetsexpert och
publicist. Som sådan blir han en spännande person i ledningen för lobbyorganisationen
Utgivarna, men jag är fortfarande frågande till dess existens och framför allt
till dess idé om ett nytt etiskt system med en gemensam medieombudsman för
public service och kommersiella medieföretag.
Jag känner Nils Funcke väl och har stor respekt för hans
kunskaper på det tryckfrihetsrättsliga området. Där är han kunnig och
framträdande i debatten med en osviklig känsla för vad som är rätt och fel. Han
har också en gedigen erfarenhet både som publicist och utredare vilket framgår
av hans cv här. Trots allt detta
begriper jag mig inte på hans och Utgivarnas vurmande för ett nytt etiskt
system.
Nils Funcke är nämligen extremt insatt även i den frågan.
2012 anlitades han av just Utgivarna för att göra en utredning rörande projektet
och i sin rapport levererad våren 2013 var han mycket entusiastisk för saken.
Han trodde dessutom då på en extremt snabb sjösättning av projektet och räknade optimistiskt med att ett nytt system skulle kunna vara i drift sju månader senare vid
årsskiftet mellan 2014 och 2015.
Sedan dess har i princip ingenting hänt. Anette Novaks utredning
nämnde väl i och för sig att förslaget borde utredas, men därutöver har det
varit tyst från politiskt håll. Besvikelsen hos Utgivarna över den
politiska tystnaden är uppenbar.
Funcke efterträder Per-Anders Broberg som inte har kommenterat
varför han valt att sluta utan att ha ett nytt jobb. Utgivarnas ordförande Sofia Wadensjö Karén har dock i
en kommentar sagt att Broberg tyckt att det har gått alldeles för långsamt att
få igång ett nytt system som skulle ersätta den nuvarande pressombudsmannen,
Pressens Opinionsnämnd och den statliga Granskningsnämndens etiska tillsyn rörande public service. Granskningsnämnden finns numera inom Myndigheten för
press, radio och tv.
Enligt uppgift är dessutom numera inte företrädare för public service
i Utgivarnas styrelse lika angelägna om ett nytt etiskt system med en gemensam
medieombudsman. Om detta stämmer kan det också ha gjort tillvaron komplicerad för vd Per-Anders Broberg. Bakom Utgivarna står Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter,
TV4-gruppen, SVT, Sveriges Radio och UR.
I organisationens styrelse sitter de främsta företrädarna för medieföretagen i Sverige. Hur det ligger till med
enigheten eller oenigheten rörande det etiska systemet har dock aldrig
kommenterats utåt av någon inom den publicistiska organisationen Utgivarna.
Själv har jag ända sedan organisationen bildades varit
skeptisk till dess tillkomst eftersom public service och de kommersiella
medierna lever i helt olika världar, inte minst ekonomiskt. Det har sannerligen
också illustrerats väl under senare år då de kommersiella medierna samfällt kritiserat
SVT:s och Sveriges Radios digitala satsningar. Ett urval av länkar till tidigare
texter på denna blogg och andra inlägg om Utgivarna och etiken finns i slutet av denna text.
Sedan Utgivarna bildades har också under senare år de privata
medieföretagens företrädare allt oftare talat om att även de kommersiella medierna
på ett eller annat sätt borde få ta del av licenspengarna på runt åtta miljarder
kronor. Och inom public service har man hårdnackat agerat däremot vilket inte
minst visade sig nu inför tillsättandet av en parlamentarisk kommitté rörande
nya sändningstillstånd för bolagen inom public service. Där föreslog SR och SVT bland annat att den
omstridda förhandsprövningen helt enkelt ska avskaffas.
De kommersiella medieföretagen och public service förefaller
således att vara oeniga om i stort sett allt förutom om de självklara
publicistiska grundbultarna som värnandet av vår tryck- och yttrandefrihet med
sin offentlighetsprincip och utgivaransvaret. Samt självklart i alla frågor om
hot och angrepp mot medieföretag eller journalister, en minst sagt tyvärr
aktuell fråga. Rörande dessa ämnen är enigheten stor och där har naturligtvis Utgivarna
en roll tillsammans med de andra medieorganisationerna i Sverige.
Nu har Utgivarna fått en ny intressant vd i Nils Funcke, men
jag tror ändå det kan finnas skäl att fråga sig hur länge Utgivarna kommer att
finnas kvar. Nils Funcke, som fyller 64 år i sommar, blir enligt uppgift vd endast
på en halvtidstjänst till skillnad från Per-Anders Brobergs heltidstjänst. Vad
är motivet till den nedskärningen? Ingen bra signal från en organisation med framtidstro.
Om det dessutom råder en oenighet inom styrelsen rörande behovet
av ett nytt medieetiskt system så talar det också för att behovet av
organisationen Utgivarna som sådan kan komma att ifrågasättas, inte minst då
dess verksamhet ska finansieras.
Helt avgörande för Utgivarnas framtid är nog att idén
om ett nytt medieetiskt system vinner terräng inom politiken. Det finns det
inte så mycket som tyder på, men det skulle väl i så fall vara när vi får se
direktiven för den parlamentariska kommitté som ska utreda bland annat finansieringen av public service inför besluten om de nya sändningstillstånden.
Om inte Utgivarnas idé om ett nytt medieetiskt system gemensamt för public service och de kommersiella medierna finns med där i utredningsuppdraget är det nog kört både för idén om en medieombudsman och för organisationen Utgivarna.
Korrigerad 170225 kl 17.37
Länkar:
Ge SVT ett tydligt online-uppdrag - krönika av Thomas Mattsson, expressen.se 170219
Utgivarnas manifestation väcker frågor - bloggtext Utkiksbloggen 130703
Avstå från en ny medietisk organisation - bloggtext Utkiksbloggen 130529
Det hettar till mellan Utgivarnas olika aktörer - bloggtext Utkiksbloggen 130403
Ett steg mot en gemensam medieetisk nämnd - nyhetstext journalisten.se 130308
Utgivarnas sammanhållning krackelerar - bloggtext Utkiksbloggen 120712
Utgivarnas sammanhållning krackelerar - bloggtext Utkiksbloggen 120712
Utgivarna presenterade sig - nyhetstext, medievarlden.se 120702
Nya Utgivarna, kanske klokt, kanske oklokt - bloggtext Utkiksbloggen 120212